Zobrazit minimální záznam

Analysis of experimental activities in chemistry textbooks for primary schools
dc.creatorŠpísová, Klára
dc.date.accessioned2024-11-29T05:42:25Z
dc.date.available2024-11-29T05:42:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/189138
dc.description.abstractCílem diplomové práce je analýza experimentálních aktivit v učebnicích chemie pro základní školy. Jsou zkoumány typy aktivit a jejich zařazení do fází výuky, kognitivní náročnost. Analýza zahrnuje nejvíce používané učebnice chemie - učebnice nakladatelství Fortuna: Základy chemie 1, 2 a Základy praktické chemie 1, 2. Dále učebnice nakladatelství Nové školy, Fraus a Taktik pro 8. a 9. ročník. Všechny učebnice obsahují náměty na praktickou činnost, nejvíce jich je v učebnicích ZCH, FR a NŠ. V učebnicích chemie jsou identifikovány různé typy aktivit, jako samostatná činnost žáka, pozorování demonstrace učitele, laboratorní práce, sledování videa, obrázků a řešení úkolů. Nejčastěji se vyskytuje samostatná činnost žáka a pozorování demonstrace učitele. Učebnice FR a T nabízejí také interaktivitu prostřednictvím videí. Praktické náměty se zaměřují především na expoziční fázi výuky. Co se týče rozvoje kognitivních operací, úlohy v učebnicích chemie se zaměřují na nižší operace, jako je zapamatování, porozumění a aplikace. Vyšší operace, zejména rozvoj tvorby, byl především v učebnicích pro 8. ročník. Učebnice nakladatelství NŠ měly vyrovnané zastoupení pro oba ročníky.cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of the thesis is to analyze experimental activities in chemistry textbooks for primary schools in the Czech Republic. The types of activities and their placement in the phases of teaching, cognitive demand are examined. The analysis includes the most used textbooks of chemistry - textbooks by Fortuna: Základy chemie 1, 2 and Základy praktické chemie 1, 2. Textbooks by Nová škola, Fraus and Taktik for 8th and 9th grade. All textbooks contain suggestions for practical activities, most of them are in the ZCH, FR and NŠ textbooks. Different types of activities are identified in the chemistry textbooks, such as independent student activity, observation of teacher demonstration, laboratory work, watching videos, pictures and solving problems. Independent student activity and observation of teacher demonstration are the most common. FR and T textbooks also offer interactivity through videos. Practical topics focus mainly on the exposure phase of the lesson. In terms of the development of cognitive operations, the tasks in the chemistry textbooks focus on lower-level operations such as memorization, comprehension, and application. Higher operations, especially the development of making, was mainly in the textbooks for grade 8. The textbooks published by NŠ had a balanced representation for both grades.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectExperimental activityen_US
dc.subjectanalysis of chemistry textbooksen_US
dc.subjectlower-secondary educationen_US
dc.subjectchemistry teachingen_US
dc.subjectstudent activityen_US
dc.subjectExperimentální činnostcs_CZ
dc.subjectanalýza učebnic chemiecs_CZ
dc.subjectnižší sekundární vzdělávánícs_CZ
dc.subjectvýuka chemiecs_CZ
dc.subjectaktivita žákacs_CZ
dc.titleAnalýza námětů na experimentální činnost v učebnicích chemie pro ZŠcs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-04-25
dc.description.departmentKatedra chemie a didaktiky chemiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId270382
dc.title.translatedAnalysis of experimental activities in chemistry textbooks for primary schoolsen_US
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineRigorózní řízení - Chemie a didaktika chemiecs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra chemie a didaktiky chemiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csRigorózní řízení - Chemie a didaktika chemiecs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csCílem diplomové práce je analýza experimentálních aktivit v učebnicích chemie pro základní školy. Jsou zkoumány typy aktivit a jejich zařazení do fází výuky, kognitivní náročnost. Analýza zahrnuje nejvíce používané učebnice chemie - učebnice nakladatelství Fortuna: Základy chemie 1, 2 a Základy praktické chemie 1, 2. Dále učebnice nakladatelství Nové školy, Fraus a Taktik pro 8. a 9. ročník. Všechny učebnice obsahují náměty na praktickou činnost, nejvíce jich je v učebnicích ZCH, FR a NŠ. V učebnicích chemie jsou identifikovány různé typy aktivit, jako samostatná činnost žáka, pozorování demonstrace učitele, laboratorní práce, sledování videa, obrázků a řešení úkolů. Nejčastěji se vyskytuje samostatná činnost žáka a pozorování demonstrace učitele. Učebnice FR a T nabízejí také interaktivitu prostřednictvím videí. Praktické náměty se zaměřují především na expoziční fázi výuky. Co se týče rozvoje kognitivních operací, úlohy v učebnicích chemie se zaměřují na nižší operace, jako je zapamatování, porozumění a aplikace. Vyšší operace, zejména rozvoj tvorby, byl především v učebnicích pro 8. ročník. Učebnice nakladatelství NŠ měly vyrovnané zastoupení pro oba ročníky.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the thesis is to analyze experimental activities in chemistry textbooks for primary schools in the Czech Republic. The types of activities and their placement in the phases of teaching, cognitive demand are examined. The analysis includes the most used textbooks of chemistry - textbooks by Fortuna: Základy chemie 1, 2 and Základy praktické chemie 1, 2. Textbooks by Nová škola, Fraus and Taktik for 8th and 9th grade. All textbooks contain suggestions for practical activities, most of them are in the ZCH, FR and NŠ textbooks. Different types of activities are identified in the chemistry textbooks, such as independent student activity, observation of teacher demonstration, laboratory work, watching videos, pictures and solving problems. Independent student activity and observation of teacher demonstration are the most common. FR and T textbooks also offer interactivity through videos. Practical topics focus mainly on the exposure phase of the lesson. In terms of the development of cognitive operations, the tasks in the chemistry textbooks focus on lower-level operations such as memorization, comprehension, and application. Higher operations, especially the development of making, was mainly in the textbooks for grade 8. The textbooks published by NŠ had a balanced representation for both grades.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra chemie a didaktiky chemiecs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV