Účast žáků 1. stupně základní školy se speciálními vzdělávacími potřebami na škole v přírodě
Primary school pupils with special educational needs at an outdoor school
diplomová práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189221Identifikátory
SIS: 226071
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šumníková, Pavlína
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
20. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
pořádání školy v přírodě, podpůrná opatření, speciální vzdělávací potřeby, asistent pedagoga, učitel, základní školaKlíčová slova (anglicky)
organizing an outdoor school, support measures, special educational needs, teaching assistant, teacher, primary schoolCílem této práce je zjistit, jak se školy v kontextu přítomnosti žáků s podpůrným opatřením připravují na pořádání školy v přírodě na 1. stupni základní školy a následně formulovat doporučení pro praxi. Cíle bylo dosaženo na základě výzkumného šetření, v rámci kterého byly realizovány dvě sondy. Sonda I zahrnuje strukturované rozhovory s výchovnými poradci na pěti vybraných základních školách. Zjišťovala, zda na vybraných školách může proběhnout následné písemné dotazování. Sonda II zahrnuje on-line dotazníkové šetření cílené na učitele a asistenty pedagoga. Na jejím základě bylo zjištěno, že v oblasti vyučování, volného času, zajištění sebeobslužných činností žáků, posilování žákovského kolektivu a komunikace s rodiči se učitelé připravují na školu v přírodě jinak než na běžné vyučování. Pomáhá jim při tom aktivita, samostatnost a kreativita asistentů pedagoga, pokud jsou ochotni pomoci. V oblasti přípravy na vyučování je v kontextu spolupráce s asistenty pedagoga doporučeno stanovit si před jejím zahájením cíle, se kterými se seznámí všichni její účastníci. V případě výjezdů, kde volnočasové aktivity zajišťují externisté, doporučujeme, aby se seznámili nejen se specifiky třídy, ale i s asistentem pedagoga. Vzájemná spolupráce a kvalitní komunikace těchto dvou aktérů by potom měly mít pozitivní vliv na...
This work aims to find out how schools in the context of the presence of pupils with support needs prepare for organizing an outdoor school in the 1st grade of primary school and then formulate practice recommendations. The goal was achieved based on a research investigation, within the framework of which two probes were implemented. Probe I includes structured interviews with educational counselors at five selected primary schools. It investigated whether a subsequent written inquiry could take place at the selected schools. Probe II includes an online questionnaire survey aimed at teachers and teaching assistants. Based on this, it was found that in the area of teaching, free time, ensuring self-service activities of pupils, strengthening the pupil collective, and communication with parents, teachers prepare for school in nature differently than for regular teaching. They are helped by the activity, independence, and creativity of teaching assistants if they are willing to help. In the area of preparation for teaching, in the context of cooperation with teaching assistants, it is recommended to set goals beforehand, with which all its participants will become familiar. In the case of trips where leisure activities are provided by outsiders, we recommend that they familiarize themselves with the specifics...