Speciálně pedagogická intervence na 2. stupni základní školy v předmětu český jazyk
Special educational methods at the 2nd elementary school in the subject Czech language
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189247Identifikátory
SIS: 270114
Kolekce
- Kvalifikační práce [19345]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Němec, Zbyněk
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
20. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
speciálně pedagogická intervence, druhý stupeň základní školy, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, český jazyk, školní poradenské pracovištěKlíčová slova (anglicky)
specially educational methods, second level of elemantary school, student with special educational needs, subject Czech language, school counsellingDiplomová práce se zabývá žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na druhém stupni základní školy. Zaměřena je především na to, jaká je žákům poskytována podpora ze strany školy, školního poradenského pracoviště a pedagogů, kteří vyučují český jazyk. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Autorka vysvětluje pojem žák se speciálními vzdělávacími potřebami, popisuje systém péče a podpory těchto žáků. Vzhledem k druhému oboru, který autorka práce studuje, se práce zaměřuje na speciální potřeby žáků v předmětu český jazyk a literatura. Zvláštní pozornost je věnována žákům se specifickými poruchami učení, především dyslexií, dysgrafií a dysortografií. V práci je uvedena i reedukace zmíněných specifických poruch učení. Předpokládaným výstupem by mělo být zmapování intervence a podpory, která se žákům dostává na běžné základní škole ve výuce českého jazyka i v rámci předmětu speciálně pedagogické intervence. Pro naplnění cíle byla použita kvalitativní metoda, konkrétně polostrukturovaný rozhovor se žáky vybrané základní školy chodícími na druhý stupeň. Z proběhlých rozhovorů vyplývá, že žáci daných škol jsou s mírou podpory, kterou ve škole dostávají, spokojeni. Kromě rozhovorů se žáky proběhly rozhovory i s pedagogy českého jazyka a literatury. Z výpovědí učitelů je patrná...
The diploma thesis reviews the educational support provided to students with special needs at the second level of elementary school, particularly focusing on the Czech language subject. It examines the assistance offered by the school, the school counseling center, and Czech language teachers. The thesis is structured into theoretical and practical chapters. Initially, the author explains the concept of students with special educational needs and outlines the system of care and support available to them. Furthermore, the work concentrates on the linguistic and literary challenges faced by these students, with a specific emphasis on learning disabilities such as dyslexia, dysgraphia, and dysorthography. The thesis also explores strategies aimed at addressing these learning difficulties. The intended outcome of this research is to document the interventions and support mechanisms provided to students within elementary schools, both in the context of Czech language teaching and through specialized pedagogical interventions. To achieve this, a qualitative approach was employed, specifically utilizing semi-structured interviews with a sample of second-grade students. The findings from these interviews indicate a high level of satisfaction among students regarding the support they receive at the school....