Vedlejší věty přívlastkové a jejich nevětná vyjádření: výzkumná sonda do problematiky na základní a střední škole
Attributive Clauses and Their Nominalizations: Research Experiment Conducted in Elementary and Secondary Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189283Identifikátory
SIS: 263674
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Adam, Robert
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
21. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
hypotaxe, přívlastek, vedlejší věta přívlastková, nominalizace, výuka syntaxe, didaktika českého jazykaKlíčová slova (anglicky)
hypotaxis, attribute, attributive clause, nominalization, syntax teaching, didactics of Czech languageTato diplomová práce se věnuje problematice nominalizace vedlejší věty přívlastkové na základní a na střední škole. Jelikož se z dat Jednotné přijímací zkoušky ukazuje, že se jedná o oblast učiva pro žáky náročnou, ale není z nich zřejmé, jakým způsobem žáci při nominalizaci postupují a čím je vysoká chybovost dána, rozhodli jsme se tuto problematiku prozkoumat na základních a středních školách napříč Českou republikou. Byl proveden kvantitativní výzkum, jehož cílem bylo zjistit, čím je tvorba chybných nominalizací ovlivněna. Provedené výzkumy naznačují, že bezchybné provedení nominalizace vedlejší přívlastkové věty je pro žáky náročné, přičemž úspěšnost u jednotlivých pádových forem se liší. Jako jeden z komplikujících faktorů se ukázalo být neuvědomění si slovnědruhové platnosti deverbativního adjektiva ve funkci postponovaného shodného přívlastku a neschopnost určit vyjadřované mluvnické kategorie. Dalším podstatným zjištěním byla nižší schopnost správného určení vztahu řídícího substantiva a přívlastku. Žáci byli v tomto případě nejvýrazněji ovlivněni pozicí přívlastku a řídícího substantiva ve větné struktuře a vzdáleností těchto členů. KLÍČOVÁ SLOVA Hypotaxe, přívlastek, vedlejší věta přívlastková, nominalizace, výuka syntaxe, didaktika českého jazyka
This diploma thesis deals with the ability of pupils and high school students to nominalize attributive clauses. The data obtained from the results of the Unified entrance exam suggest that this language area is challenging for students to understand. As we were not able to identify which devices students use to nominalize attributive clauses or which mistakes they tend to make during the process, we decided to conduct a research experiment on elementary and secondary schools across the Czech Republic. Therefore, we conducted quantitative research, which aimed to ascertain which factors caused the mistakes made during the nominalization process. Our research data indicate that the success rate differs depending on the grammatical case. One of the factors that contribute to the formation of a grammatically incorrect nominalization is that students often do not realize the word class of deverbative adjectives as attributes in postposition. Moreover, they do not perceive the relation between the noun and its attribute. The data also indicate that students are influenced by the position of the attribute and the modified noun in the sentence structure. KEYWORDS Hypotaxis, attribute, attributive clause, nominalization, syntax teaching, didactics of Czech language