Imposter syndrom u vysokoškolských studentů první generace
Imposter Syndrome in first generation college students
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189296Identifikátory
SIS: 265137
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Presslerová, Pavla
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
20. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
vysokoškolští studenti první generace, imposter syndrom, identita, rodinná podpora, motivaceKlíčová slova (anglicky)
first generation college students, Imposter syndrome, identity, family support, motivationBakalářská práce se věnuje zkušenosti imposter syndromu u vysokoškolských studentů první generace. Cílem práce je prozkoumat jejich prožívání možných pocitů nejistoty a zjistit, jakým způsobem je ovlivňuje skutečnost, že jsou prvními členy rodiny, kteří usilují o vysokoškolský titul. Práce si rovněž klade za cíl specifikovat, nakolik nežádoucí pocity ovlivňují jejich duševní zdraví a akademické úspěchy, navíc usiluje o zmapování jejich motivační oblasti vzhledem k dokončení studia. Teoretická část se zabývá charakteristikou studentů první generace, významem role rodičů ve vztahu ke studiu, vymezením imposter syndromu a identifikací překážek, se kterými se tito studenti setkávají. Empirická část detailně popisuje průběh celého výzkumného procesu, zahrnujícího stanovení výzkumného problému, cíle a otázek, výběr participantů, metodu sběru dat, analýzu, interpretaci a prezentaci výsledků. Výzkumný vzorek je složen z šesti studentek první generace ve věku 20-22 let, které studují prezenčně bakalářský program na vysoké škole. Data byla získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů a analyzována i interpretována pomocí reflexivní tematické analýzy. Z výzkumu vyplynula silná vazba respondentek na identitu studenta první generace, což se ukázalo být jedním z hlavních faktorů, který přispívá k intenzivním...
The Bachelor thesis focus on the experience of imposter syndrome in first-generation college students. The aim of the thesis is to explore their experience of possible feelings of insecurity and to explore how being the first members of their family to pursue a university degree affects them. The thesis also aims to specify the extent to which unwanted feelings affect their mental health and academic achievement, in addition to seeking to map their motivational domains with respect to degree completion. The theoretical part deals with the characteristics of first-generation students, the importance of the role of parents in relation to their studies, the definition of imposter syndrome and the identification of the obstacles encountered by these students. The empirical part describes in detail the entire research process, including the definition of the research problem, objectives and questions, selection of participants, data collection method, analysis, interpretation and presentation of results. The research sample consists of six first-generation female students aged 20-22 years old who are full-time undergraduate students at university. The data was collected through semi-structured interviews and analyzed and interpreted through reflective thematic analysis. The research revealed the...