dc.contributor.advisor | Machovcová, Kateřina | |
dc.creator | Ambrušová, Orsolya | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T15:27:48Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T15:27:48Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/189300 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se věnuje studentům první generace, kteří se rozhodli předčasně ukončit své vysokoškolské studium do jednoho roku po jeho zahájení. Cílem je přezkoumat jejich důvody, které vedly k tomuto rozhodnutí, pozitivní stránky studování a jeho následného ukončení, a nakonec objasnit rozhodující momenty, a bariéry, které vstupují do pokračování studia na vysoké škole. Teoretická část práce zkoumá sociální identitu, fenomén sounáležitosti, motivaci a podporu poskytovanou rodinou a vysokou školou. Navíc se věnuje harmonizaci pracovních a studijních návyků a výskytu imposter syndromu u studentů první generace. Empirická část popisuje kvalitativní výzkum od výzkumného problému až po metody interpretace dat. Do výzkumu se zapojilo devět respondentů a kvalitativní data byla posbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů, následně analyzovaných a interpretovaných metodou reflexivní tematické analýzy (Braun a Clarke, 2013). Zjištění odhalují mnohostranné důvody, které stojí za rozhodnutím předčasně ukončit vysokoškolské studium. Jedná se o slábnoucí pocit sounáležitosti, hledání životní stability a finanční optimismus. Dále se vyskytl nesoulad mezi idealizovanou představou vysokoškolského života a jeho reálnou verzí. Na druhé straně se identifikovaly pozitivní přínosy vysokoškolského vzdělávání,... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This bachelor's thesis is dedicated to the study of first-generation students who decided to drop out of university within one year of starting their studies. The aim is to examine the reasons that led them to make this decision, the positive aspects of their studies and their subsequent completion and, finally, to identify the key moments and barriers to continuing their studies at university. The theoretical part of the thesis examines social identity, the phenomenon of belonging, motivation and support from family and the university. In addition, the harmonisation of work and study habits and the occurrence of imposter syndrome among first-generation students are discussed. The empirical part describes the qualitative research from the research problem to the methods of data interpretation. Nine respondents participated in the research and the qualitative data were collected through semi-structured interviews, then analysed and interpreted using the method of reflexive thematic analysis (Braun and Clarke, 2013). The findings show that the reasons for dropping out of higher education are many and varied. These include a fading sense of belonging, a search for stability in life and financial optimism. Furthermore, there was a discrepancy between the idealised image of university life and its real... | en_US |
dc.language | Slovenčina | cs_CZ |
dc.language.iso | sk_SK | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | first generation university students | en_US |
dc.subject | social identity | en_US |
dc.subject | belonging | en_US |
dc.subject | academic motivation | en_US |
dc.subject | imposter syndrome | en_US |
dc.subject | family support | en_US |
dc.subject | první generace vysokoškolských studentů | cs_CZ |
dc.subject | sociální identita | cs_CZ |
dc.subject | sounáležitost | cs_CZ |
dc.subject | akademická motivace | cs_CZ |
dc.subject | imposter syndrom | cs_CZ |
dc.subject | rodinná podpora | cs_CZ |
dc.title | Vzťah sociálnej identity, súnaležitosti a motivácie v procese rozhodovania o zanechaní štúdia do jedného roka od začiatku vysokoškolského štúdia u študentov prvej generácie | sk_SK |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-05-20 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 260594 | |
dc.title.translated | The relationship between social identity, belonging, and motivation in the decision-making process of dropping out within one year of starting university studies among first-generation students | en_US |
dc.title.translated | Vztah sociální identity, sounaležitosti a motivace v procesu rozhodování o zanechání studia do jednoho roku od začátku vysokoškolského studia u studentů první generace | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Škanderová, Taťána | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology with special pedagogy extension | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology with special pedagogy extension | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se věnuje studentům první generace, kteří se rozhodli předčasně ukončit své vysokoškolské studium do jednoho roku po jeho zahájení. Cílem je přezkoumat jejich důvody, které vedly k tomuto rozhodnutí, pozitivní stránky studování a jeho následného ukončení, a nakonec objasnit rozhodující momenty, a bariéry, které vstupují do pokračování studia na vysoké škole. Teoretická část práce zkoumá sociální identitu, fenomén sounáležitosti, motivaci a podporu poskytovanou rodinou a vysokou školou. Navíc se věnuje harmonizaci pracovních a studijních návyků a výskytu imposter syndromu u studentů první generace. Empirická část popisuje kvalitativní výzkum od výzkumného problému až po metody interpretace dat. Do výzkumu se zapojilo devět respondentů a kvalitativní data byla posbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů, následně analyzovaných a interpretovaných metodou reflexivní tematické analýzy (Braun a Clarke, 2013). Zjištění odhalují mnohostranné důvody, které stojí za rozhodnutím předčasně ukončit vysokoškolské studium. Jedná se o slábnoucí pocit sounáležitosti, hledání životní stability a finanční optimismus. Dále se vyskytl nesoulad mezi idealizovanou představou vysokoškolského života a jeho reálnou verzí. Na druhé straně se identifikovaly pozitivní přínosy vysokoškolského vzdělávání,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor's thesis is dedicated to the study of first-generation students who decided to drop out of university within one year of starting their studies. The aim is to examine the reasons that led them to make this decision, the positive aspects of their studies and their subsequent completion and, finally, to identify the key moments and barriers to continuing their studies at university. The theoretical part of the thesis examines social identity, the phenomenon of belonging, motivation and support from family and the university. In addition, the harmonisation of work and study habits and the occurrence of imposter syndrome among first-generation students are discussed. The empirical part describes the qualitative research from the research problem to the methods of data interpretation. Nine respondents participated in the research and the qualitative data were collected through semi-structured interviews, then analysed and interpreted using the method of reflexive thematic analysis (Braun and Clarke, 2013). The findings show that the reasons for dropping out of higher education are many and varied. These include a fading sense of belonging, a search for stability in life and financial optimism. Furthermore, there was a discrepancy between the idealised image of university life and its real... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |