Zobrazit minimální záznam

The relationship between social identity, belonging, and motivation in the decision-making process of dropping out within one year of starting university studies among first-generation students
Vztah sociální identity, sounaležitosti a motivace v procesu rozhodování o zanechání studia do jednoho roku od začátku vysokoškolského studia u studentů první generace
dc.contributor.advisorMachovcová, Kateřina
dc.creatorAmbrušová, Orsolya
dc.date.accessioned2024-11-29T15:27:48Z
dc.date.available2024-11-29T15:27:48Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/189300
dc.description.abstractBakalářská práce se věnuje studentům první generace, kteří se rozhodli předčasně ukončit své vysokoškolské studium do jednoho roku po jeho zahájení. Cílem je přezkoumat jejich důvody, které vedly k tomuto rozhodnutí, pozitivní stránky studování a jeho následného ukončení, a nakonec objasnit rozhodující momenty, a bariéry, které vstupují do pokračování studia na vysoké škole. Teoretická část práce zkoumá sociální identitu, fenomén sounáležitosti, motivaci a podporu poskytovanou rodinou a vysokou školou. Navíc se věnuje harmonizaci pracovních a studijních návyků a výskytu imposter syndromu u studentů první generace. Empirická část popisuje kvalitativní výzkum od výzkumného problému až po metody interpretace dat. Do výzkumu se zapojilo devět respondentů a kvalitativní data byla posbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů, následně analyzovaných a interpretovaných metodou reflexivní tematické analýzy (Braun a Clarke, 2013). Zjištění odhalují mnohostranné důvody, které stojí za rozhodnutím předčasně ukončit vysokoškolské studium. Jedná se o slábnoucí pocit sounáležitosti, hledání životní stability a finanční optimismus. Dále se vyskytl nesoulad mezi idealizovanou představou vysokoškolského života a jeho reálnou verzí. Na druhé straně se identifikovaly pozitivní přínosy vysokoškolského vzdělávání,...cs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor's thesis is dedicated to the study of first-generation students who decided to drop out of university within one year of starting their studies. The aim is to examine the reasons that led them to make this decision, the positive aspects of their studies and their subsequent completion and, finally, to identify the key moments and barriers to continuing their studies at university. The theoretical part of the thesis examines social identity, the phenomenon of belonging, motivation and support from family and the university. In addition, the harmonisation of work and study habits and the occurrence of imposter syndrome among first-generation students are discussed. The empirical part describes the qualitative research from the research problem to the methods of data interpretation. Nine respondents participated in the research and the qualitative data were collected through semi-structured interviews, then analysed and interpreted using the method of reflexive thematic analysis (Braun and Clarke, 2013). The findings show that the reasons for dropping out of higher education are many and varied. These include a fading sense of belonging, a search for stability in life and financial optimism. Furthermore, there was a discrepancy between the idealised image of university life and its real...en_US
dc.languageSlovenčinacs_CZ
dc.language.isosk_SK
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectfirst generation university studentsen_US
dc.subjectsocial identityen_US
dc.subjectbelongingen_US
dc.subjectacademic motivationen_US
dc.subjectimposter syndromeen_US
dc.subjectfamily supporten_US
dc.subjectprvní generace vysokoškolských studentůcs_CZ
dc.subjectsociální identitacs_CZ
dc.subjectsounáležitostcs_CZ
dc.subjectakademická motivacecs_CZ
dc.subjectimposter syndromcs_CZ
dc.subjectrodinná podporacs_CZ
dc.titleVzťah sociálnej identity, súnaležitosti a motivácie v procese rozhodovania o zanechaní štúdia do jedného roka od začiatku vysokoškolského štúdia u študentov prvej generáciesk_SK
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-05-20
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId260594
dc.title.translatedThe relationship between social identity, belonging, and motivation in the decision-making process of dropping out within one year of starting university studies among first-generation studentsen_US
dc.title.translatedVztah sociální identity, sounaležitosti a motivace v procesu rozhodování o zanechání studia do jednoho roku od začátku vysokoškolského studia u studentů první generacecs_CZ
dc.contributor.refereeŠkanderová, Taťána
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologie s rozšířením o speciální pedagogikucs_CZ
thesis.degree.programPsychology with special pedagogy extensionen_US
thesis.degree.programPsychologie s rozšířením o speciální pedagogikucs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie s rozšířením o speciální pedagogikucs_CZ
uk.degree-program.csPsychologie s rozšířením o speciální pedagogikucs_CZ
uk.degree-program.enPsychology with special pedagogy extensionen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se věnuje studentům první generace, kteří se rozhodli předčasně ukončit své vysokoškolské studium do jednoho roku po jeho zahájení. Cílem je přezkoumat jejich důvody, které vedly k tomuto rozhodnutí, pozitivní stránky studování a jeho následného ukončení, a nakonec objasnit rozhodující momenty, a bariéry, které vstupují do pokračování studia na vysoké škole. Teoretická část práce zkoumá sociální identitu, fenomén sounáležitosti, motivaci a podporu poskytovanou rodinou a vysokou školou. Navíc se věnuje harmonizaci pracovních a studijních návyků a výskytu imposter syndromu u studentů první generace. Empirická část popisuje kvalitativní výzkum od výzkumného problému až po metody interpretace dat. Do výzkumu se zapojilo devět respondentů a kvalitativní data byla posbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů, následně analyzovaných a interpretovaných metodou reflexivní tematické analýzy (Braun a Clarke, 2013). Zjištění odhalují mnohostranné důvody, které stojí za rozhodnutím předčasně ukončit vysokoškolské studium. Jedná se o slábnoucí pocit sounáležitosti, hledání životní stability a finanční optimismus. Dále se vyskytl nesoulad mezi idealizovanou představou vysokoškolského života a jeho reálnou verzí. Na druhé straně se identifikovaly pozitivní přínosy vysokoškolského vzdělávání,...cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor's thesis is dedicated to the study of first-generation students who decided to drop out of university within one year of starting their studies. The aim is to examine the reasons that led them to make this decision, the positive aspects of their studies and their subsequent completion and, finally, to identify the key moments and barriers to continuing their studies at university. The theoretical part of the thesis examines social identity, the phenomenon of belonging, motivation and support from family and the university. In addition, the harmonisation of work and study habits and the occurrence of imposter syndrome among first-generation students are discussed. The empirical part describes the qualitative research from the research problem to the methods of data interpretation. Nine respondents participated in the research and the qualitative data were collected through semi-structured interviews, then analysed and interpreted using the method of reflexive thematic analysis (Braun and Clarke, 2013). The findings show that the reasons for dropping out of higher education are many and varied. These include a fading sense of belonging, a search for stability in life and financial optimism. Furthermore, there was a discrepancy between the idealised image of university life and its real...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV