dc.contributor.advisor | Hájková, Vanda | |
dc.creator | Wodere, Veronika | |
dc.date.accessioned | 2024-06-11T06:42:13Z | |
dc.date.available | 2024-06-11T06:42:13Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/189310 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá tématem přechodu osob s tělesným postižením ze školního prostředí do pracovního života. Práce se dělí na teoretickou a praktickou část. Teoretická část představuje klíčová témata související s přechodem osob s tělesným postižením ze školy na trh práce, jako je podpora v oblasti vzdělávání, pracovního uplatnění a samostatného života, tranzitní programy, volba zaměstnání a možnosti pracovního uplatnění. Pro praktickou část byl zvolen kvalitativní výzkum, který zkoumá za pomoci nestrukturovaného narativního rozhovoru průběh přechodu mezi školou a pracovním uplatněním u osob s těžším tělesným postižením, které již mají pracovní zkušenosti. Zjištěno bylo, že sociální opora od přátel hraje klíčovou roli při hledání zaměstnání. Respondenti měli omezený výběr středních škol, často volili obory maturitní, aby mohli pokračovat ve studiu na vysoké škole, ale zároveň vybírali obor podle školy, od které požadovali, aby byla bezbariérová a měla zkušenosti s výukou žáků s tělesným postižením. Motivací k hledání zaměstnání byly převážně finanční důvody a touha být prospěšný pro trh práce, zároveň respondenti nechtěli trávit všechen čas neproduktivně doma. Žádný z respondentů nevyužil tranzitní program ani jiné služby, které se primárně věnují přípravě na přechod na trh práce, avšak... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis focuses on the topic of the transition of people with disabilities from the school environment to working life. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part presents key topics related to the transition of people with disabilities from school to the labour market, such as support in education, employment and independent living, transition programmes, employment choices and job opportunities. For the practical part, qualitative research was chosen to explore, using unstructured narrative interviews, the transition between school and employment for people with more severe physical disabilities who already have work experience. Social support from friends was found to play a key role in the job search process. Respondents had a limited choice of high schools, often opting for schools with secondary school diplomas in order to continue their studies at university, but at the same time choosing their field of study according to the school they required to be barrier- free and experienced in teaching pupils with disabilities. Motivation to seek employment was mainly financial and the desire to be useful to the labour market, while respondents did not want to spend all their time non-productively at home. None of the respondents used the transition... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | tělesné postižení | cs_CZ |
dc.subject | přechod | cs_CZ |
dc.subject | školní prostředí | cs_CZ |
dc.subject | pracovní uplatnění | cs_CZ |
dc.subject | trh práce | cs_CZ |
dc.subject | physical disability | en_US |
dc.subject | transition | en_US |
dc.subject | school environment | en_US |
dc.subject | employment | en_US |
dc.subject | labour market | en_US |
dc.title | Podpora osob s tělesným postižením v přechodu ze školy na trh práce | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-05-21 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 256904 | |
dc.title.translated | Support for people with physical disabilities in the transition from school to the labor market | en_US |
dc.contributor.referee | Zakouřilová, Hana | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Special Education | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Special Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Special Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá tématem přechodu osob s tělesným postižením ze školního prostředí do pracovního života. Práce se dělí na teoretickou a praktickou část. Teoretická část představuje klíčová témata související s přechodem osob s tělesným postižením ze školy na trh práce, jako je podpora v oblasti vzdělávání, pracovního uplatnění a samostatného života, tranzitní programy, volba zaměstnání a možnosti pracovního uplatnění. Pro praktickou část byl zvolen kvalitativní výzkum, který zkoumá za pomoci nestrukturovaného narativního rozhovoru průběh přechodu mezi školou a pracovním uplatněním u osob s těžším tělesným postižením, které již mají pracovní zkušenosti. Zjištěno bylo, že sociální opora od přátel hraje klíčovou roli při hledání zaměstnání. Respondenti měli omezený výběr středních škol, často volili obory maturitní, aby mohli pokračovat ve studiu na vysoké škole, ale zároveň vybírali obor podle školy, od které požadovali, aby byla bezbariérová a měla zkušenosti s výukou žáků s tělesným postižením. Motivací k hledání zaměstnání byly převážně finanční důvody a touha být prospěšný pro trh práce, zároveň respondenti nechtěli trávit všechen čas neproduktivně doma. Žádný z respondentů nevyužil tranzitní program ani jiné služby, které se primárně věnují přípravě na přechod na trh práce, avšak... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis focuses on the topic of the transition of people with disabilities from the school environment to working life. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part presents key topics related to the transition of people with disabilities from school to the labour market, such as support in education, employment and independent living, transition programmes, employment choices and job opportunities. For the practical part, qualitative research was chosen to explore, using unstructured narrative interviews, the transition between school and employment for people with more severe physical disabilities who already have work experience. Social support from friends was found to play a key role in the job search process. Respondents had a limited choice of high schools, often opting for schools with secondary school diplomas in order to continue their studies at university, but at the same time choosing their field of study according to the school they required to be barrier- free and experienced in teaching pupils with disabilities. Motivation to seek employment was mainly financial and the desire to be useful to the labour market, while respondents did not want to spend all their time non-productively at home. None of the respondents used the transition... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |