Well-being studentů pedagogických fakult a prevence syndromu vyhoření
Well-being of students of the Faculty of Education and a prevention of burnout syndrom
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189313Identifikátory
SIS: 258579
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rudorfer, Lothar Filip
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
20. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Well-being, pozitivní psychologie, stres, syndrom vyhoření, učitelství, prevence, podpůrné službyKlíčová slova (anglicky)
Well-being, positive psychology, stress, burnout syndrom, teaching, prevention, student support servicesTato bakalářská práce se zabývá problematikou well-beingu vysokoškolských studentů z pedagogických fakult po celé ČR. Cílem teoretické části bylo představení a vymezení konceptu well-beingu z pohledu nejznámějších teorií a popsat co konkrétně definuje well-being vysokoškolských studentů. Pro orientaci bylo stručně popsáno vývojové období, které odpovídá studiu na vysoké škole. Dále se teorie zaměřuje na stresory vysokoškolského studia a na to jaké copingové strategie jsou pro studenty efektivní či nikoli. Praktická část byla provedena kvalitativně. Jejím cílem bylo prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů popsat zkušenost 7 studentů z pedagogických fakult. Data z rozhovorů byla dále analyzována a interpretována pomocí reflexivní tematické analýzy. Výstupem výzkumu jsou 4 nejvýznamnější témata vázané na well-being studentů. Z výzkumu vychází, že motivace a přístup ke studiu jsou stěžejní pro pociťovaný well-being studentů. Také že vztahy a podpora nejvíce pomáhají studentů při cestě studiem. V neposlední řadě, že nejsilnějším stresorem pro studenty je časová náročnost. Z výzkumu vyplývají také doporučení pro univerzity, konkrétně více propagovat své podpůrné služby, s tím že pro nejefektivnější prevenci vyhoření se musí o služby zajímat i sami studenti. KLÍČOVÁ SLOVA Well-being, pozitivní...
This bachelor thesis deals with the issue of well-being of university students from Faculties of Education across the Czech Republic. The aim of the theoretical part was to introduce and define the concept of well-being in terms of the most well-known theories and to describe what specifically defines well-being of university students. For orientation, the developmental period that corresponds to studying at university was briefly described. Next, the theory focuses on the stressors of college study and what coping strategies for coping with stress are effective or not for students. The research part was conducted qualitatively. Its purpose was to describe the experience of 7 students from Faculties of Education via semi-structured interviews. The data from the interviews were further analyzed and interpreted through reflective thematic analysis. The outcome of the research are the 4 most significant themes tied to students' well-being. The research shows that motivation and attitude towards education are central to students' perceived well-being. Also that relationships and support help students the most in their education journey. Last but not least, that the most strongest stressor for student are time demands. Lastly, the research also makes recommendations for universities, specifically to...