Krize moderního člověka v díle Egona Hostovského
Crisis of the Modern Man in works of Egon Hostovsky
bakalářská práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189314Identifikátory
SIS: 264439
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Neumann, Lukáš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Český jazyk se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
21. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
česká próza, Egon Hostovský, modernismus, modernita, odcizení, individuum,existencialismus, úzkostKlíčová slova (anglicky)
Czech prose, Egon Hostovsky, modernism, modernity, alienation, individual,existentialism, anxietyBakalářská práce se věnuje srovnávání próz Egona Hostovského se zřetelem na téma krize moderního člověka. Navazuje na diskurs o jeho díle a diskutuje jeho různá hlediska zejména pak prisma psychologické, existenciální a minoritně také souvislosti s realistickým a expresionistickým narativním půdorysem. Dále exponuje vývoj Hostovského poetiky a recepci jeho pozdní tvorby zejména románu Dobročinný večírek. Práce se opírá především o poznatky a pojmy představených v z publikacích Vladimíra Papouška, Lubomíra Doležela a Františka Kautmana. Výsledky komparativní analýzy poukazují na vnitřní spojitost narativního zobrazování viny a úzkosti zejména v románu Dům bez pána a povídkovém souboru Listy z vyhnanství, umožňující představu nové autenticity lidského subjektu, pro níž je příznačná modernistická nejistota a vykořeněnost. Ty také zcela podmiňují i axiologické hledání v Hostovského díle. Výjimku představují Hostovského politicky orientované romány Sedmkrát v hlavní úloze a Půlnoční pacient, v nichž se objevuje množství konzervativních konstrukcí a dekadentních úvah. Motivicky se ústřední vývoj poetiky projevuje také v zobrazování roztříštěné identity jedince, které začíná v románu Ztracený stín s představou možné opětovné integrace a končí románem Všeobecné spiknutí smířením se s existenciálním statusem...
The bachelor's thesis focuses on the comparison of proses by Egon Hostovsky with respect to the theme of the crisis of the modern man. It follows a discourse about his works and discusses its various approaches, particularly the psychological one, the existential one, as well as the context of realist and expressionist narrative basis. Furthermore, it shows the development of Hostovsky's poetics and the reception of his later works, the novel The Charity Ball in particular. The thesis is buttressed by findings and concepts established in publications by Vladimír Papoušek, Lubomír Doležel and František Kautman. The results of the comparative analysis point to the internal connections between the narrative representations of guilt and anxiety, particularly in the novel Dům bez pána (The House Without a Master) and in the short story collection Letters from Exil, which enables the idea of a new authenticity of the human subject, symptomatic for which are modernist uncertainty and groundlessness. To these phenomena an axiological searching in Hostovsky's works is also subjugated to. With exception for Seven Times the Leading Man and The Midnight Patient - the politically oriented Hostovsky's novels, in which a quantity of conservative constructs and decadent contemplations is present. The main poetics...