Zobrazit minimální záznam

Word Formation in Czech Language Textbooks for Grammar Schools
dc.contributor.advisorNedvědová, Blanka
dc.creatorZahálková, Anna
dc.date.accessioned2024-06-11T06:43:43Z
dc.date.available2024-06-11T06:43:43Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/189317
dc.description.abstractDiplomová práce se zaměřuje na analýzu tématu tvoření slov v učebnicích českého jazyka pro gymnázia. Teoretická část představuje slovotvorbu - základní pojmy, slovotvorné způsoby, zejména pak kompozici s podrobnějším zaměřením na hybridní kompozita a kvazikompozita. Dále seznamuje se základními kurikulárními dokumenty včetně umístění a významu vzdělávacího obsahu českého jazyka, představuje inovativní komunikační přístup ve výuce českého jazyka a v neposlední řadě vedle revidované Bloomovy taxonomie vymezuje význam učebnic v rámci výuky a možná kritéria užívaná k jejich hodnocení. Praktickou část uvozuje stanovení postupu hodnocení jednotlivých učebnic, na které navazuje samotná analýza. Následně je stručně popsán výzkumný vzorek respondentů, kteří byli za pomoci dotazníku tázáni na průběh výuky slovotvorby a na využívaní učebnic českého jazyka při výuce. Výsledky z provedeného dotazování slouží (jakožto vhled do reálné výuky slovotvorby na gymnáziích) k doplnění vlastní analýzy učebnic. Významnou podkapitolu pak tvoří představení vytvořených výukových materiálů a zhodnocení jejich pilotního ozkoušení ve třídách 2. ročníku vybraného gymnázia. Výsledkem této práce jsou: analýza tématu slovotvorby v učebnicích českého jazyka pro gymnázia doplněná o poznatky vycházející z dotazníkového šetření, ale...cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of the diploma thesis is to analyse the topic of word-formation in Czech language textbooks for grammar schools. The theoretical part of the thesis introduces the topic of word-formation - basic terminology, word formation means, especially composition with the focus on hybrid compound words and quasi-compound words. The theoretical part then introduces the fundamental curricular documents including the position and importance of the education content of the Czech language, introduces an innovative communicative approach in Czech language teaching and, last but not least, besides the revised Bloom taxonomy it also defines the role of textbooks in teaching and the possible criteria used for textbook evaluation. The practical part is introduced by establishing the method for the evaluation of the individual textbooks, followed by analysis. Afterwards, the research sample is briefly described. The respondents were, by means of a questionnaire, inquired about the process of teaching word-formation and use of Czech language textbooks in teaching. The results of the inquiry serve to complement the analysis of textbooks, offering insight into the actual teaching of word-formation in high schools. The essential sub-chapters are concerned with the presentation of the created teaching materials and...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectanalýza učebniccs_CZ
dc.subjectderivacecs_CZ
dc.subjecthybridní kompozitacs_CZ
dc.subjectkompozicecs_CZ
dc.subjectkomunikační principcs_CZ
dc.subjectslovotvorbacs_CZ
dc.subjectslovotvorná adaptace přejímekcs_CZ
dc.subjectcompositionen_US
dc.subjectcommunicative principleen_US
dc.subjectderivationen_US
dc.subjecthybrid compound wordsen_US
dc.subjecttextbook analysisen_US
dc.subjectword-formationen_US
dc.subjectword-formation adaptation of loanwordsen_US
dc.titleSlovotvorba v učebnicích českého jazyka pro gymnáziacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-05-21
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId267175
dc.title.translatedWord Formation in Czech Language Textbooks for Grammar Schoolsen_US
dc.contributor.refereeSojka, Pavel
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zaměřuje na analýzu tématu tvoření slov v učebnicích českého jazyka pro gymnázia. Teoretická část představuje slovotvorbu - základní pojmy, slovotvorné způsoby, zejména pak kompozici s podrobnějším zaměřením na hybridní kompozita a kvazikompozita. Dále seznamuje se základními kurikulárními dokumenty včetně umístění a významu vzdělávacího obsahu českého jazyka, představuje inovativní komunikační přístup ve výuce českého jazyka a v neposlední řadě vedle revidované Bloomovy taxonomie vymezuje význam učebnic v rámci výuky a možná kritéria užívaná k jejich hodnocení. Praktickou část uvozuje stanovení postupu hodnocení jednotlivých učebnic, na které navazuje samotná analýza. Následně je stručně popsán výzkumný vzorek respondentů, kteří byli za pomoci dotazníku tázáni na průběh výuky slovotvorby a na využívaní učebnic českého jazyka při výuce. Výsledky z provedeného dotazování slouží (jakožto vhled do reálné výuky slovotvorby na gymnáziích) k doplnění vlastní analýzy učebnic. Významnou podkapitolu pak tvoří představení vytvořených výukových materiálů a zhodnocení jejich pilotního ozkoušení ve třídách 2. ročníku vybraného gymnázia. Výsledkem této práce jsou: analýza tématu slovotvorby v učebnicích českého jazyka pro gymnázia doplněná o poznatky vycházející z dotazníkového šetření, ale...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the diploma thesis is to analyse the topic of word-formation in Czech language textbooks for grammar schools. The theoretical part of the thesis introduces the topic of word-formation - basic terminology, word formation means, especially composition with the focus on hybrid compound words and quasi-compound words. The theoretical part then introduces the fundamental curricular documents including the position and importance of the education content of the Czech language, introduces an innovative communicative approach in Czech language teaching and, last but not least, besides the revised Bloom taxonomy it also defines the role of textbooks in teaching and the possible criteria used for textbook evaluation. The practical part is introduced by establishing the method for the evaluation of the individual textbooks, followed by analysis. Afterwards, the research sample is briefly described. The respondents were, by means of a questionnaire, inquired about the process of teaching word-formation and use of Czech language textbooks in teaching. The results of the inquiry serve to complement the analysis of textbooks, offering insight into the actual teaching of word-formation in high schools. The essential sub-chapters are concerned with the presentation of the created teaching materials and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV