Práce třídního učitele s pravidly na 1. stupni ZŠ
The Work of a Class Teacher with Rules at Primary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/189337/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189337Identifikátory
SIS: 254399
Kolekce
- Kvalifikační práce [19336]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Poche Kargerová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
21. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
pravidla třídy na prvním stupni základní školy, management třídy, klima třídy, práce učitele s třídními pravidly, výchovné styly učitele, pedagogická komunikaceKlíčová slova (anglicky)
classroom rules at primary school, classroom management, classroom environment, teacher's work with classroom rules, teacher's educational styles, pedagogical communicationDiplomová práce se zabývá prací třídního učitele s pravidly na prvním stupni základní školy. Teoretická část práce nabízí komplexní pohled na pravidla třídy jako na nástroj třídního managementu. Dílčí kapitoly vysvětlují význam pravidel pro učitele, žáky a vývoj jedince obecně. Dále jsou věnovány charakteristikám učitelské profese v souvislosti s řízením třídy, klimatem a kázní. Součástí teoretického rámce jsou také praktické náměty související s tvorbou a stanovením pravidel, jejich vymáháním, upevňováním a prací s pravidly v průběhu školního roku. V praktické části je prezentován smíšený výzkum, který kombinuje kvantitativní metodu dotazníku pro učitele s kvalitativními rozhovory s žáky druhého a pátého ročníku doplněné o strukturované pozorování. Cílem výzkumu je zjistit, jaký je názor a postoj učitelů prvního stupně k pravidlům třídy jako k nástroji managementu třídy s potenciálem pozitivně ovlivňovat klima i kázeň ve třídě, a zda a jakým způsobem je tento nástroj využíván v praxi. Výzkumné šetření dále sledovalo, jaký je pohled žáků prvního stupně na pravidla třídy, jak pravidla žáci vnímají a jak jim rozumí. Bylo zjištěno, že učitelé považují pravidla třídy za účinný nástroj pozitivně ovlivňující kázeň a klima třídy. Z dotazníkového šetření vyplývá, že učitelé nastavují pravidla kombinací...
The diploma thesis deals with the work of a class teacher with rules at primary school. The theoretical part offers a comprehensive view of class rules as a tool of classroom management. The subchapters explain the meaning of the rules for teachers, pupils and individual development in general. They are also devoted to the characteristics of the teaching profession in relation to classroom management, climate, and discipline. Practical suggestions related to the creation and establishment of rules, their enforcement, reinforcement, and work with rules throughout the school year are also part of the theoretical framework. The practical part presents a mixed-method research combining a quantitative questionnaire method for teachers with qualitative interviews with second and fifth-grade pupils, complemented by structured observation. The aim of the research is to find out the opinion and attitude of first-grade teachers towards classroom rules as a classroom management tool with the potential to positively influence classroom climate and discipline, and whether and how this tool is used in practice. The research investigation further monitored the view of the first-grade pupils on the classroom rules, how the pupils perceive and understand the rules. It was found that teachers consider classroom...