Připravenost žáků pedagogiky na pedagogickou praxi z hlediska formativního hodnocení
The readiness of pedagogy students for pedagogical practice in terms of formative assessment
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189343Identifikátory
SIS: 260687
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Starý, Karel
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Datum obhajoby
21. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
formativní hodnocení, školní hodnocení, pedagogická připravenost, klíčové strategie formativního hodnocení, kompetence učitele, kompetenční rámec absolventa učitelstvíKlíčová slova (anglicky)
formative assessment, school assessment, pedagogical readiness, key strategies of formative assessment, teacher competence, teacher graduate competence frameworkDiplomová práce je zaměřena na připravenost žáků z oboru vzdělání Předškolní a mimoškolní pedagogiky na pedagogickou praxi z hlediska formativního hodnocení. Práce poukazuje na důležitost využívání formativního hodnocení ve výuce a potřebu připravit budoucí učitele na jeho provádění. Teoretická část uvádí do problematiky formativního hodnocení a pedagogické přípravě budoucích učitelů, neboť tyto dvě problematiky jsou úzce spjaty s výzkumným šetřením práce. V kapitolách o hodnocení je představena základní koncepce školního hodnocení, jeho význam v pedagogickém procesu a formativního hodnocení. Kapitola o pedagogické přípravě učitelů je orientována především na kompetenční rámec absolventa učitelství a na komplexní popis kompetencí učitele. Praktická část práce přináší výsledky kvalitativního empirickému výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, zda jsou žáci připraveni na pedagogickou praxi z pohledu formativního hodnocení. V rámci výzkumu vyplynulo i zjištění, v jakém rozsahu má střední odborná pedagogická škola zařazený tento typ hodnocení do kurikulárního dokumentu v souvislosti s nutností zařazovat formativní hodnocení do škol.
The diploma thesis focuses on the readiness of students in the field of education Preschool and Extracurricular Pedagogy for pedagogical practice from the perspective of formative assessment. The work points to the importance of using formative assessment in teaching and the need to prepare future teachers for its implementation. The theoretical part of the thesis introduces the issue of formative assessment and the pedagogical preparation of future teachers, as these two issues are closely related to research work. The chapter on assessment describes the basic concept of assessment, its importance in the pedagogical process and formative assessment. The chapter on pedagogical preparation primarily oriented towards the competence framework of a teacher graduate and a comprehensive description of the teacher's competences. The practical part of the thesis brings the results of qualitative empirical research, which aimed to determine how students are prepared for pedagogical practice from the perspective of formative assessment. The research also revealed the extent to which secondary pedagogical school in Prague include this type of assessment in their curriculum document in connection with the necessity of including formative assessment in schools.