Informovanost, zkušenosti a strategie učitelů při práci s dětmi s ADHD
Knowledge, experience and strategies of teachers when working with children with ADHD
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189349Identifiers
Study Information System: 264597
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Richterová, Magdalena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ADHD, hyperkinetický syndrom, informovanost učitelů, zkušenosti učitelů, strategie učitelůKeywords (English)
ADHD, hyperkinetic syndrome, teachers' knowledge, teachers' experiences, teachers' strategiesPředmětem této práce jsou učitelé přicházející do styku s dětmi s hyperkinetickým syndromem. Cílem je zmapovat informovanost učitelů o fenoménu ADHD, jejich zkušenosti s dětmi s ADHD a v neposlední řadě strategie pro práci s dětmi s ADHD. V první části této studie nalezne čtenář teoretické informace o hyperkinetickém syndromu, konkrétně pak o historii, etiologii, epidemiologii, projevech, subtypech, diagnóze, komorbiditách, léčbě a práci s dětmi s ADHD. Teoretické informace slouží jako podklad pro druhou praktickou část, zjišťující, zda jsou učitelé o této teorii informováni, a zda se nějakým způsobem odráží i v jejich zkušenostech. Ve druhé empirické části je popsána jednak metodologie studie a jednak samotné výsledky. Studie probíhala cyklicky, kdy se prolínala fáze procesu sběru dat a vyhodnocování dat. Zároveň bylo využito metody sněhové koule, kdy se jednotlivé analyzované informace na sebe nabalovaly, a tak vytvářely podnět k dalšímu výzkumu. S ohledem na cíle této práce bylo zvoleno šetření kvalitativního typu. Informace byly sbírány prostřednictvím rozhovorů. Bylo stanoveno celkem 5 výzkumných otázek: Jaká je informovanost učitelů o ADHD? Jaké jsou konkrétní zkušenosti učitelů s dětmi s ADHD? Jaké používají strategie při výuce dětí s ADHD? / Jaké používají strategie při výuce dětí, které...
The subject of this diploma thesis are teachers who are in touch with children with hyperkinetic syndrome. The aim is to map teachers' awareness of the ADHD phenomenon, their experience with children with ADHD, and last but not least, strategies for working with children with ADHD. In the first part of this study, the reader will find theoretical information about hyperkinetic syndrome, specifically about history, aetiology, epidemiology, manifestations, subtypes, diagnosis, comorbidities, treatment, and work with children with ADHD. The theoretical information serves as a basis for the second practical part, which examines whether teachers are informed about this theory and whether it is somehow reflected in their experiences. The second empirical part describes both the methodology of the study and the results themselves. The study was carried out cyclically and the phases of the process of data collection and data evaluation were intertwined. At the same time, the snowball research method was used. The analysed individual information pick up more information, thus creating a stimulus for further research. Concerning the objectives of this work, a qualitative type of investigation was chosen. Information was collected through interviews. A total of 5 research questions were set: What is the...