Fonematické uvědomování u dětí s Downovým syndromem
Phonemic awareness in children with Down syndrome
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189355Identifikátory
SIS: 266398
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hádková, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
21. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Fonematické uvědomování, Downův syndrom, Trénink jazykových schopností dle D. B. ElkoninaKlíčová slova (anglicky)
Phonemic awareness, Down syndrome, Language skills training according to D.B. ElkoninaFoneticko-fonologická schopnost je jedna ze složek, která je při logopedické intervenci cíleně rozvíjena. Tato schopnost je velmi důležitá pro rozvoj čtení a psaní v raných stadiích osvojování gramotnosti. Zejména je pak kladen důraz na fonematické uvědomování, které souvisí s vnímáním fonémové struktury slov, hláskovou analýzou a syntézou atp. Pro cílený rozvoj fonematického uvědomování vznikla strukturovaná metodika Trénink jazykových schopností dle D. B. Elkonina. Diplomová práce zkoumá možnost rozvoje fonematického uvědomování u dětí s Downovým syndromem v případě užití Tréninku jazykových schopností dle D. B. Elkonina. V prakticky koncipované části jsou uvedeny výsledky z kvalitativního výzkumného šetření. Metodou sběru dat bylo zúčastněné pozorování a pro zhodnocení úrovně fonematického uvědomování byl využit nestandardizovaný předem vytvořený test fonematického uvědomování vycházející z testu autorek metodiky Elkonin a Diagnostiky předškolních dovedností od Bednářové a Šmardové (2015). Výzkumné šetření bylo provedeno akčním výzkumem. Do akčního výzkumu bylo zahrnuto 6 probandů v předškolním a mladším školním věku s Downovým syndromem. Na základě analýzy dostupných dat byly předem definovány změny v jednotlivých lekcích a obecné návrhy k úpravě metodiky, tak aby více vyhovovala výzkumnému...
Phonetic-phonological ability is one of the components that is purposefully developed during speech therapy intervention. This ability is very important for the development of reading and writing in the early stages of literacy acquisition. In particular, emphasis is placed on phonemic awareness, which is related to the perception of the phoneme structure of words, phonetic analysis and synthesis etc. For the targeted development of phonemic awareness, a structured methodology of Language skills training according to D. B. Elkonin was created. The diploma thesis examines the possibility of developing phonemic awareness in children with Down syndrome in the case of using Language Skills Training according to D. B. Elkonin. The practically conceived part presents the results of a qualitative research investigation. Participant observation was the method of data collection, and a non-standardized pre-made test of phonemic awareness was used to assess the level of phonemic awareness, based on the test of the authors of the Elkonin methodology and the Preschool Skills Diagnostic by Bednářová and Šmardová (2015). The research investigation was conducted by action research 6 pre-school and younger school age probands with Down syndrome were included in the action research. Based on the analysis of the...