Rozvíjení sociální a personální kompetence prostřednictvím kanonických literárních děl na gymnáziu
Development of Social and Personal Competences through Canonical Literary Works at Upper secondary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189365Identifikátory
SIS: 254739
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Laufková, Veronika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
21. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
kompetence sociální a personální, gymnázium, literární kánon, didaktika, učení se dobru, český jazyk a literaturaKlíčová slova (anglicky)
social and personal competence, grammar school, literary canon, didactics, learning to be good, czech language and literatureDiplomová práce se snaží navrhnout, popsat a zhodnotit pět lekcí do hodin literatury na gymnáziu, které jsou postaveny na principech rozvíjení sociální a personální kompetence. Cílem je touto prací dokázat, že i v hodinách literatury lze směřovat k vyšším cílům vzdělávání - tedy k těm lidským. Žáci se během lekcí, které jsou postaveny na kanonických literárních dílech, jako je Matka, Tramvaj do stanice Touha, O myších a lidech, Sophiina volba a antickém dramatu, učí spolupráci, argumentaci, vyvozování důsledků atd., přesně jak předestírá Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. V teoretické části se autorka snaží zamyslet nad potenciálem literatury, co se osobnostního rozvoje žáků týká, předestřít důležitost kompetencí a na základě výzkumů dokázat, proč si vybrala právě kompetenci sociální a personální. V praktické části pak samostatně navrhuje pět lekcí rozvíjejících tuto kompetenci a na základě dotazníkového šetření před a po lekcích, které dala žákům, vyhodnocuje přínos lekcí a navrhuje možné alterace. Díky dotazníkovému šetření a sebereflexi došla k závěru, že tento způsob výuky literatury je přínosný a k rozvíjení kompetence skutečně dochází. Větších úprav je třeba jen u jedné lekce, a to u Sophiiny volby, ve které je třeba vytvořit lepší archy s volbami pro žáky. Součástí práce je i pestrá...
The thesis tries to suggest, describe and evaluate five different literature lessons for children in grammar schools. These are built upon the principles of developing personal and social competence. It aims to prove it is possible to strive for higher standards of education during even classes of literature. Based on canonical literary works such as The Mother, A Streetcar Named Desire, Of Mice and Men, Sophie's Choice and classical drama pupils learn cooperation, argumentation, to draw conclusions and so on during the lessons, in full accordance with the Framework Education Programme for Secondary General Education (Grammar Schools). In the first part the author tries to contemplate the potential of literature in regard to personal development of pupils. She tries to outline, based on research, why competence, personal and social competence specifically, is so important. In the second part she tries to come up with five different lessons which aim to further one's competence. Thanks to a questionnaire handed out during and after the lessons she assesses their worth and proposes certain alterations. The author, thanks to the questionnaire and her own self-reflection, reaches a conclusion that such a method of teaching really develops pupils' competence. The thesis also includes a colorful...