Mezigenerační sdílení učitelské profese na konkrétních případech jedné ZŠ
Intergenerational sharing of the teaching profession in specific cases of one primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/189366/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189366Identifikátory
SIS: 257347
Kolekce
- Kvalifikační práce [19336]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Blažková, Veronika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství ruského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
21. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
mezigenerační sdílení, učitelství, podmínky a předpoklady k výkonu profeseKlíčová slova (anglicky)
intergenerational sharing, teaching, conditions and prerequisites for a professionCílem této práce je popsat mezigenerační sdílení učitelské profese na konkrétních případech dvou rodin, jejichž členové učili v nějakém časovém úseku své kariéry na stejné základní škole. Zároveň bylo také nutné popsat podmínky a předpoklady pro učitelskou profesi v době, ve které byl každý člen rodiny v pozici začínajícího učitele a s osobním vývojem. Metodou práce bylo zvoleno kvalitativní výzkumné šetření, které umožnilo komplexnější a hlubší prozkoumání tématu. Poznatky z polostrukturovaných rozhovorů byly následně vyhodnocovány za pomoci shodných a odlišných zvolených znaků. Z dat získaných výzkumným šetřením vyplývá, že vnímání sdílení učitelské profese v rodině je popisováno shodně mezigeneračně, kdy rodič dítěti profesi přímo nedoporučuje, zatímco prarodič vnoučeti ano, je zde vnímána jakási pýcha na pokračování rodového řemesla. Mezigenerační sdílení profese je dle výzkumného šetření založeno na známosti prostředí, komunikování profese dítěti a společném sdílení. Sdílení jednoho pracoviště členy rodiny je popisováno kladně, spíše naopak v některých případech i může posílit vzájemné vztahy. Prvotní působení participantů v profesi bylo u každého v něčem odlišné a to hlavně mezi generacemi, všichni se ovšem shodují na nepřehlednosti učitelských povinností a neexistenci či nefunkčnosti pozice...
The aim of this thesis is to describe the intergenerational sharing of the teaching profession on specific cases of two families, whose members have taught at the same school at some point in their career. It was necessary to describe the conditions and prerequisites for the teaching profession at the time, in which each member was entering the field. The method chosen for this thesis was a qualitative exploratory investigation, which allows a complex and deeper delving into the topic. Findings from semi-structured interviews were evaluated via shared and differing selected characteristics. The research shows that the teaching profession is shared in families in a consistent intergenerational manner. The parent does not strictly recommend the field, while the grandparent does, via a certain pride in continuing the family craft. Intergenerational sharing of the profession is based on several factors, such as familiarity with the environment, communication of the profession to the child and a form of sharing it amongst family members. Having a common field of work throughout a family is described to be positive and to, in some cases, strengthen relationships. The participants' initial experience in their profession differed in some ways, especially between generations. However, all members agreed on...