Logopedická péče poskytovaná bilingvním a multilingvním, u nichž se projevuje narušená komunikační schopnost
Speech Therapy Intervention for Bilingual and Multilingual with Speech and Language Disorders
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189367Identifikátory
SIS: 263219
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Korandová, Zuzana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
21. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Logopedie, bilingvismus, multilingvismus, narušená komunikační schopnost, psychomotorický vývojKlíčová slova (anglicky)
Speech therapy, bilingualism, multilingualism, communication disorders, psychomotor developmentDiplomová práce z oblasti speciální pedagogiky a logopedie se zabývá problematikou logopedické intervence u bilingvních a multilingvních dětí s narušenou komunikační schopností. V teoretické části je charakterizován psychomotorický vývoj u intaktních monolingvních dětí. Dále je zde prostor věnován bilingvismu a multilingvismu v souvislosti s problematikou vývoje v raném a předškolním věku a intervence u těchto dětí s narušenou komunikační schopností. Empirická část byla zpracována pomocí kvalitativních výzkumných metod. Popisuje proces výběru respondentů, metodologii výzkumného šetření a jeho průběh, charakteristiku výzkumného vzorku. Výzkumný vzorek tvořily děti předškolního a mladšího školního věku s narušenou komunikační schopností z bilingvních a multilingvních prostředí. Jednotlivé případové studie sledovaných dětí přináší přehledným způsobem informace o výzkumném vzorku. Pro sběr dat byly využity polostrukturované rozhovory, které byly následně zpracovávány pomocí prvků designu zakotvené teorie. Dále práce objasňuje interpretaci výzkumného šetření a kategorie, které byly získány v procesu zpracovávání dat. Hlavním cílem této závěrečné práce bylo zjistit a popsat rizika a obtíže v oblasti vlastního psychomotorického, řečového a jazykového vývoje i logopedické intervence, s nimiž se musí...
The thesis in the field of special education and speech therapy focuses on the issue of speech therapy intervention for bilingual and multilingual children with impaired communication abilities. The theoretical part characterizes the psychomotor development in intact monolingual children. Additionally, attention is given to bilingualism and multilingualism in relation to the development issues in early childhood and preschool age, as well as interventions for these children with impaired communication abilities. The empirical part employs qualitative research methods. It describes the process of selecting respondents, the methodology of the research survey, and its progress, as well as the characteristics of the research sample. This was consisted of preschool and early school-aged children with communication disorders from bilingual and multilingual backgrounds. Individual case studies of the observed children provide a clear overview of the research sample. Semi-structured interviews were used for data collection, subsequently analysed using elements of grounded theory design. Furthermore, the thesis clarifies the interpretation of the research survey and the categories obtained during the data processing. The main objective of this final thesis was to identify and describe the risks and...