Přijatelnost obecné češtiny u žáků 2. stupně na dvou základních školách na Frýdecko-Místecku
Acceptability of Common Czech Among Second-Grade Pupils at Two Primary Schools in the Frýdek-Místek District
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189371Identifikátory
SIS: 257636
Kolekce
- Kvalifikační práce [19149]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šmejkalová, Martina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
21. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
současná česká jazyková situace, obecná čeština, spisovná čeština, slezská nářečí, běžně mluvená čeština, postoje k jazyku, přijatelnost jazykových varietKlíčová slova (anglicky)
the current Czech language situation, Common Czech, Standard Czech, Silesian dialect, commonly spoken Czech, language attitudes, acceptability of language varietiesTématem diplomové práce s názvem Přijatelnost obecné češtiny u žáků 2. stupně na dvou základních školách na Frýdecko-Místecku je zkoumání postojů k obecné češtině u žáků druhého stupně základních škol. Cílem práce je zjistit, jak žáci základních škol na Frýdecko- Místecku vnímají obecnou češtinu v komunikačních situacích s vyšší dorozumívací funkcí, u osob s vyšším společenským statusem. Práce je členěna na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je popsána současná česká jazyková situace, jsou vysvětleny vybrané útvary národního jazyka (obecná čeština, spisovná čeština, tradiční teritoriální dialekty) a základní termíny (běžně mluvená čeština, postoje k jazyku) a jsou představeny dosavadní průzkumy postojů k jazyku a k jazykovým varietám. Praktická část přináší výsledky vlastního výzkumu. Kvantitativní výzkum byl proveden formou dotazníkového šetření (za využití techniky spojitých masek) a kvalitativní výzkum formou individuálních rozhovorů s vybranými žáky. Hodnocení výsledků výzkumu je provedeno ve třech perspektivách - hodnocení obecné češtiny v mluvené řeči (oblast sluchové percepce), hodnocení obecné češtiny v psaném projevu (oblast zrakové percepce) a výskyt obecněčeských prvků ve vlastních promluvách žáků (oblast vlastní produkce). Výsledky výzkumného šetření přinášejí...
The topic of the thesis entitled Acceptability of Common Czech among Second-Grade Pupils at Two Primary Schools in the Frýdek-Místek District is the examination of attitudes towards common Czech among second-grade primary school pupils. The aim of the thesis is to find out how pupils of primary schools in the Frýdek-Místek district perceive common Czech in communication situations with a higher communication function, with persons of a higher social status. The thesis is divided into a theoretical part and a practical part. In the theoretical part, the current Czech language situation is described, selected forms of the national language (common Czech, standard Czech, traditional territorial dialects) and basic terms (commonly spoken Czech, language attitudes) are explained, and current surveys of attitudes towards the language and language varieties are presented. The practical part brings the results of own research. Quantitative research was carried out in the form of a questionnaire survey (using the matched-guise technique) and qualitative research in the form of individual interviews with selected pupils. The evaluation of research results is carried out in three perspectives - the evaluation of common Czech in spoken speech (area of auditory perception), the evaluation of common Czech in...