Analýza jádrového učiva tématu biologie člověka v učebnicích pro základní školy
Analysis of the Core Learning Content of the Human Biology Topic in the Lower-secondary Textbooks
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189407Identifikátory
SIS: 249502
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ehler, Edvard
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
22. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
učebnice, přírodopis, biologie člověka, klíčové termíny, jádrové učivo, analýzaKlíčová slova (anglicky)
textbooks, biology, human biology, key terms, core curriculum, analysisTato diplomová práce se zaměřovala na analýzu jádrového učiva v oblasti biologie člověka prezentovaného v učebnicích určených pro 8. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletý gymnázií. Jejím hlavním cílem bylo provést empirickou analýzu obsahu učebnic různých českých nakladatelství s cílem identifikovat jádrové učivo nebo jeho klíčové koncepty, které tyto učebnice prezentují. Byla provedena mikroanalýza obsahu učebnic a analýza jádrových konceptů prezentovaných učebnicemi jednotlivých českých nakladatelství. Analýza jádrového učiva byla provedena na základě identifikace důležitých odborných termínů v textu učebnic, odstranění duplicit v rámci jednotlivých učebních textů, dále na sjednocení pojmů na základě jejich shrnujících konceptů a v závěru na identifikaci odborných pojmů, jež se vyskytovaly ve více než polovině předkládaných učebnic. Výsledky ukázaly, že z celkového množství klíčových odborných termínů obsažených v současných českých učebnicích přírodopisu, pouze 426 termínů, což představuje méně než 17 %, bylo identifikováno jako jádrové učivo. KLÍČOVÁ SLOVA: učebnice, přírodopis, biologie člověka, klíčové termíny, jádrové učivo, analýza
This master's thesis focused on the analysis of core curriculum content in the field of human biology as presented in textbooks designed for the 8th grade of primary schools and corresponding years of multi-year gymnasia. Its main objective was to conduct empirical analysis of the content of textbooks from various Czech publishers to identify the core curriculum or its key concepts presented in these textbooks. A microanalysis of textbook content and an analysis of core concepts presented by textbooks from individual Czech publishers were conducted. The analysis of the core curriculum was conducted based on the identification of important technical terms in the textbook text, removal of duplicates within individual textbook texts, further unification of terms based on their summarizing concepts, and finally, the identification of technical terms that appeared in more than half of the presented textbooks. The results indicated that out of the total number of key terms contained in current Czech textbooks on natural science, only 426 terms, representing less than 17 %, were identified as core curriculum content. KEYWORDS: textbooks, biology, human biology, key terms, core curriculum, analysis