Porozumění a využití textu slovních úloh při práci v hodinách českého jazyka v 1. vzdělávacím období
Training of Pupils' Reading Comprehension and Its Application in Mathematical Lexical Tasks Done Within the Czech Language Lessons in the Primary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/189410/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189410Identifikátory
SIS: 247778
Kolekce
- Kvalifikační práce [19336]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šmejkalová, Martina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
22. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
slovní úloha, český jazyk, matematika, text, 1.stupeń, text, čtení s porozuměnímKlíčová slova (anglicky)
word problem, czech, mathematics, text, 1st grade, text, reading comprehensionTato diplomová práce je podpůrným materiálem pro práci se slovními úlohami v hodinách českého jazyka a matematiky. V teoretické části lze nahlédnout na aktuální problémy spojené s řešením slovních úloh, na metody, které mohou být nápomocné k úspěšnějším žákovským řešením slovních úloh, na kontext slovních úloh v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, na vymezení pojmu slovní úloha a na její další jevy v základním vzdělávání a na faktory, které ovlivňují úspěšné vyřešení slovních úloh. Praktická část je zaměřená na metodická doporučení, která se odvíjí od uskutečněných rozhovorů a výzkumu. Rozhovory s vyučujícími a výzkumná šetření uskutečněná v 1. vzdělávacím období jsou v tomto úseku podrobně popsány. V závěrečné části lze nalézt ukázkové přípravy do hodin českého jazyka souvisejícími se slovními úlohami, které vyplývají z obou částí práce. První výzkumnou otázkou této práce je úvaha, zda rozbor textu slovní úlohy provedený v hodině českého jazyka ovlivní úspěšnost vyřešení slovní úlohy v hodině matematiky. Ve druhé výzkumné otázce se zaměřuji na úspěšnost řešení slovní úlohy vlivem předčítaného textu učitelem namísto samostatného čtení úlohy. V práci ověřuji následující hypotézu: Pokud žáci dobře porozumí textu slovní úlohy s podporou vhodných řešitelských strategií, jsou...
This diploma thesis is supporting material for working with word problems in Czech language and mathematics classes. In the theoretical part one can look at current problems related to word problem solving, methods that can be helpful for more successful pupil's word problem solving, the context of word problems in the Framework Educational Programme for Primary Education, the definition of the concept of word problem and its other phenomena in primary education and factors that influence successful word problem solving. The practical part focuses on methodological recommendations based on the interviews and research conducted. The interviews with teachers and the research investigations carried out in the first educational period are described in detail in this section. In the final part you can find sample preparations for Czech language lessons related to the word problems resulting from both parts of the work. The first research question of this diploma thesis is whether the analysis of the text of a word problem in a Czech language class influences the success of solving the word problem in a mathematics class. In the second research question, I focus on the success of solving a word problem due to the teacher reading the text instead of reading the problem independently. In this thesis I test...