Zobrazit minimální záznam

Biomimetics and its Incorporation into High School Teaching through Learning Tasks
dc.contributor.advisorŘíhová, Dagmar
dc.creatorSuldovská, Eva
dc.date.accessioned2024-06-12T06:36:42Z
dc.date.available2024-06-12T06:36:42Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/189418
dc.description.abstractHlavním cílem diplomové práce bylo vytvořit a prakticky ověřit čtyři sady komplexních učebních úloh pro žáky druhého ročníku SŠ zaměřené na rozvoj přírodovědné gramotnosti a využívající téma biomimetiky. Východiskem pro tvorbu učebních úloh byla literární rešerše na téma biomimetiky, integrace předmětů, přírodovědné gramotnosti a učebních úloh. Biomimetika je multidisciplinární vědní obor, jehož podstatou je pozorování přírody a hledání inspirace v přírodě za účelem nalézt řešení problémů, se kterými se lidé v životě potýkají. Vzhledem k aktuálnosti, praktickému přesahu a interdisciplinární podstatě tohoto oboru je téma biomimetiky skvělým prostředníkem k aplikaci integrovaného výukového konceptu (např. konceptu STEM) do výuky či k rozvoji přírodovědné gramotnosti. V rámci práce byly vytvořeny komplexní učební úlohy obsahující vždy tři podúlohy, jejichž praktické ověření proběhlo ve třech třídách druhých ročníků SŠ. Odpovědi žáků na vytvořené úlohy i odpovědi z postojových dotazníků byly zpracovány pomocí smíšeného výzkumu. V rámci kvantitativního výzkumu byly použity statistické metody, konkr. aritmetický průměr, relativní četnost a úspěšnost. Pro kvalitativní výzkum byla zvolena metoda induktivní analýzy písemných dat získaných od respondentů. Práce zkoumala úspěšnost žáků v sadách i jednotlivých...cs_CZ
dc.description.abstractThe main aim of this thesis was to create and practically test four sets of complex learning tasks intended for pupils in the second year of high school. The tasks are focused on the development of science literacy using the topic of biomimetics. The starting point for the development of the learning tasks was a literature review dealing with topics of biomimetics, subject integration, science literacy and learning tasks. Biomimetics is a multidisciplinary science based on the observation of nature and searching for inspiration in nature in order to find solutions to problems that people face in life. Due to the topicality, practical overlap and interdisciplinary nature of this field, the topic of biomimetics is an excellent tool for applying integrated learning concepts (e.g. STEM concept) into teaching or for developing science literacy. In this work, created complex learning tasks containing three subtasks each were validated in three second-year classes of selected high schools. The pupils' responses to the created tasks and the responses from the attitudinal questionnaires were analyzed using mixed research methods. Statistical methods (arithmetic mean, relative frequency, success rate) were used for quantitative evaluation. The method of inductive analysis of written gathered data was used...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectIntegrace předmětůcs_CZ
dc.subjectPISAcs_CZ
dc.subjectpřírodovědná gramotnostcs_CZ
dc.subjectSTEMcs_CZ
dc.subjectučební úlohycs_CZ
dc.subjectIntegration of subjectsen_US
dc.subjectPISAen_US
dc.subjectscientific literacyen_US
dc.subjectSTEMen_US
dc.subjectlearning tasksen_US
dc.titleBiomimetika a její zařazení do výuky na SŠ prostřednictvím učebních úlohcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-05-22
dc.description.departmentKatedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId257353
dc.title.translatedBiomimetics and its Incorporation into High School Teaching through Learning Tasksen_US
dc.contributor.refereePavlasová, Lenka
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Chemistry for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Chemistry for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csHlavním cílem diplomové práce bylo vytvořit a prakticky ověřit čtyři sady komplexních učebních úloh pro žáky druhého ročníku SŠ zaměřené na rozvoj přírodovědné gramotnosti a využívající téma biomimetiky. Východiskem pro tvorbu učebních úloh byla literární rešerše na téma biomimetiky, integrace předmětů, přírodovědné gramotnosti a učebních úloh. Biomimetika je multidisciplinární vědní obor, jehož podstatou je pozorování přírody a hledání inspirace v přírodě za účelem nalézt řešení problémů, se kterými se lidé v životě potýkají. Vzhledem k aktuálnosti, praktickému přesahu a interdisciplinární podstatě tohoto oboru je téma biomimetiky skvělým prostředníkem k aplikaci integrovaného výukového konceptu (např. konceptu STEM) do výuky či k rozvoji přírodovědné gramotnosti. V rámci práce byly vytvořeny komplexní učební úlohy obsahující vždy tři podúlohy, jejichž praktické ověření proběhlo ve třech třídách druhých ročníků SŠ. Odpovědi žáků na vytvořené úlohy i odpovědi z postojových dotazníků byly zpracovány pomocí smíšeného výzkumu. V rámci kvantitativního výzkumu byly použity statistické metody, konkr. aritmetický průměr, relativní četnost a úspěšnost. Pro kvalitativní výzkum byla zvolena metoda induktivní analýzy písemných dat získaných od respondentů. Práce zkoumala úspěšnost žáků v sadách i jednotlivých...cs_CZ
uk.abstract.enThe main aim of this thesis was to create and practically test four sets of complex learning tasks intended for pupils in the second year of high school. The tasks are focused on the development of science literacy using the topic of biomimetics. The starting point for the development of the learning tasks was a literature review dealing with topics of biomimetics, subject integration, science literacy and learning tasks. Biomimetics is a multidisciplinary science based on the observation of nature and searching for inspiration in nature in order to find solutions to problems that people face in life. Due to the topicality, practical overlap and interdisciplinary nature of this field, the topic of biomimetics is an excellent tool for applying integrated learning concepts (e.g. STEM concept) into teaching or for developing science literacy. In this work, created complex learning tasks containing three subtasks each were validated in three second-year classes of selected high schools. The pupils' responses to the created tasks and the responses from the attitudinal questionnaires were analyzed using mixed research methods. Statistical methods (arithmetic mean, relative frequency, success rate) were used for quantitative evaluation. The method of inductive analysis of written gathered data was used...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantVojíř, Karel
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV