Zobrazit minimální záznam

The Preconcept of Subordinate Attributive Clause in Primary School Pupils
dc.contributor.advisorWildová, Zuzana
dc.creatorČerná, Daniela
dc.date.accessioned2024-06-12T06:37:39Z
dc.date.available2024-06-12T06:37:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/189424
dc.description.abstractDiplomová práce se zaměřuje na prekoncept vedlejší věty přívlastkové u žáků základní školy. Cílem práce je analyzovat a interpretovat prekoncept vedlejší věty přívlastkové u žáků 4. až 8. ročníku základní školy. Teoretická část nejprve představuje pedagogický směr konstruktivismus, který klade důraz na aktivní účast žáka při procesu učení a na využívání žákovských prekonceptů při konstrukci nových znalostí. Dále se práce zabývá lingvistickým pojetím přívlastku a jeho větným vyjádřením a posléze také didaktickým pojetím přívlastku a přívlastkové věty vedlejší. Empirická část diplomové práce představuje výzkumné šetření, jež probíhalo formou polostrukturovaných rozhovorů s žáky 4. až 8. ročníku nad úlohami vytvořenými speciálně pro účel tohoto šetření. Tato část se nejprve zabývá metodologií a cíli výzkumného šetření, poté představuje popis průběhu a analýzu výsledků šetření. Výzkum dokazuje, že žáci disponují prekonceptem vedlejším věty přívlastkové, ale dokáží ho uplatnit pouze v určitých situacích. Také z výzkumu vyplývá, že většina žáků vnímá přívlastek a přívlastkovou větu vedlejší jako ekvivalentní. Výzkum dále upozorňuje na interferenci školních znalostí s přirozenými jazykovými schopnostmi žáků. Navrhuje rozšíření výzkumu o kvantitativní analýzu. Interpretace a analýza žákovských prekonceptů...cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis focuses on the preconcept of subordinate attributive clauses of primary school pupils. The aim of the work is to analyze and interpret the preconcept of subordinate attributive clauses of pupils of the 4th to 8th grade of primary school. The theoretical part first presents constructivism, which emphasizes the pupil's active participation in the learning process and the use of the pupil's preconceptions in the construction of new knowledge. Furthermore, the work deals with the linguistic concept of the attribute, its sentence formulation as well as the didactic approach to the attribute and attributive subordinate clause. The empirical part represents conducted research, which had the form of semi-structured interviews with 4th to 8th grade pupils on exercises designed specifically for the purpose of this study. The section first deals with the methodology and objectives, then presents a description of the process and an analysis of the results. The research proves that pupils have a preconcept of the subordinate attributive clause. However, they can only apply it in certain situations. The research also suggests that a majority of pupils perceive the attribute and the subordinate attributive clause as equivalent. The research also indicates attention to the interference of school...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectprekonceptcs_CZ
dc.subjectčeský jazykcs_CZ
dc.subjectdidaktikacs_CZ
dc.subjectvedlejší věta přívlastkovács_CZ
dc.subjectžáci základní školycs_CZ
dc.subjectpreconcepten_US
dc.subjectCzech languageen_US
dc.subjectdidacticsen_US
dc.subjectsubordinate attributive clauseen_US
dc.subjectprimary school pupilsen_US
dc.titlePrekoncept vedlejší věty přívlastkové u žáků základních školcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-05-22
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId266723
dc.title.translatedThe Preconcept of Subordinate Attributive Clause in Primary School Pupilsen_US
dc.contributor.refereeDoležalová, Eliška
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Special Education for Lower and Upper Secondary School Teachersen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Special Education for Lower and Upper Secondary School Teachersen_US
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zaměřuje na prekoncept vedlejší věty přívlastkové u žáků základní školy. Cílem práce je analyzovat a interpretovat prekoncept vedlejší věty přívlastkové u žáků 4. až 8. ročníku základní školy. Teoretická část nejprve představuje pedagogický směr konstruktivismus, který klade důraz na aktivní účast žáka při procesu učení a na využívání žákovských prekonceptů při konstrukci nových znalostí. Dále se práce zabývá lingvistickým pojetím přívlastku a jeho větným vyjádřením a posléze také didaktickým pojetím přívlastku a přívlastkové věty vedlejší. Empirická část diplomové práce představuje výzkumné šetření, jež probíhalo formou polostrukturovaných rozhovorů s žáky 4. až 8. ročníku nad úlohami vytvořenými speciálně pro účel tohoto šetření. Tato část se nejprve zabývá metodologií a cíli výzkumného šetření, poté představuje popis průběhu a analýzu výsledků šetření. Výzkum dokazuje, že žáci disponují prekonceptem vedlejším věty přívlastkové, ale dokáží ho uplatnit pouze v určitých situacích. Také z výzkumu vyplývá, že většina žáků vnímá přívlastek a přívlastkovou větu vedlejší jako ekvivalentní. Výzkum dále upozorňuje na interferenci školních znalostí s přirozenými jazykovými schopnostmi žáků. Navrhuje rozšíření výzkumu o kvantitativní analýzu. Interpretace a analýza žákovských prekonceptů...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis focuses on the preconcept of subordinate attributive clauses of primary school pupils. The aim of the work is to analyze and interpret the preconcept of subordinate attributive clauses of pupils of the 4th to 8th grade of primary school. The theoretical part first presents constructivism, which emphasizes the pupil's active participation in the learning process and the use of the pupil's preconceptions in the construction of new knowledge. Furthermore, the work deals with the linguistic concept of the attribute, its sentence formulation as well as the didactic approach to the attribute and attributive subordinate clause. The empirical part represents conducted research, which had the form of semi-structured interviews with 4th to 8th grade pupils on exercises designed specifically for the purpose of this study. The section first deals with the methodology and objectives, then presents a description of the process and an analysis of the results. The research proves that pupils have a preconcept of the subordinate attributive clause. However, they can only apply it in certain situations. The research also suggests that a majority of pupils perceive the attribute and the subordinate attributive clause as equivalent. The research also indicates attention to the interference of school...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV