Rozvoj porozumění zápisu čísla v poziční soustavě žáků 1. stupně ZŠ
Development of understanding of numebr positional notation in primary school pupils
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189427Identifikátory
SIS: 238408
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlíčková, Radka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
22. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
zápis čísla, hodnota pozice, typ úlohy, didaktický test, rozbor žákovských řešeníKlíčová slova (anglicky)
number notation, place value, type of assignment, didactic test, analysis of pupils' solutionsZápis čísla v poziční soustavě, zejména v soustavě desítkové, je nejrozšířenější lidmi používanou reprezentací čísla. Jsou známy různé způsoby, jak ve výuce rozvíjet porozumění žáků tomuto zápisu. Dle odborné literatury jsou klíčovými prvky pro rozvoj porozumění zápisu čísla v poziční soustavě zejména problémové úlohy a jejich diskuze. Na českých školách přetrvává způsob, který se podle odborné literatury i podle možné interpretace kvalitativního výzkumu nezdá být efektivní. Pozorovaná úroveň porozumění žáků hodnotě pozice je různá a zdá se, že se s ročníkem spíše nezvyšuje. Projevovaná neporozumění žáků mají různé podoby a jsou podrobně pospány. KLÍČOVÁ SLOVA zápis čísla, hodnota pozice, typ úlohy, didaktický test, rozbor žákovských řešení
The notation of a number in the position system, especially in the decimal system, is the most widely used representation of a number by humans. There are various ways of developing pupils' understanding of this notation in the classroom. According to the literature, the key elements for developing understanding of number notation in the positional system are, in particular, problem solving tasks and their discussion. In Czech schools, a method persists which, according to the literature and the possible interpretation of qualitative research, does not seem to be effective. The observed level of pupils' understanding of the place value varies and does not seem to increase with the grade level. Pupils' demonstrated misunderstandings take different forms and are described in detail. KEYWORDS number notation, place value, type of assignment, didactic test, analysis of pupils' solutions