dc.contributor.advisor | Topková, Petra | |
dc.creator | Šebestová, Tereza Eva | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T07:59:05Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T07:59:05Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/189429 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zabývá dvěma psychologickými koncepty, kterými jsou moudrost a wellbeing. Za jeden z cílů si práce kladla adaptovat na české prostředí Sebeposuzovací škálu moudrosti Jeffreyho Webstera a provést její pilotáž. Druhým cílem bylo prověřit, jestli existuje vztah mezi moudrostí a wellbeingem. Výzkumu se účastnilo 184 respondentů ve věku od 18 do 79 let. Moudrost byla měřena pomocí Sebeposuzovací škály moudrosti, která je tvořena pěti subškálami - těmi jsou kritické životní zkušenosti, emoční regulace, vzpomínání a reflexe, humor, a otevřenost. Pro měření subjektivního wellbeingu byla využita Škála spokojenosti se životem a pro měření psychologického wellbeingu byla využita Škála vzkvétání. Sebeposuzovací škála moudrosti měla v české populaci vysokou spolehlivost. Faktorová struktura dotazníku moudrosti byla ověřována s využitím metod analýzy hlavních komponent, explorační a konfirmační faktorové analýzy. Ukázalo se, že struktura neodpovídala předpokládaným pěti dimenzím, proto byla doporučena úprava položek a další testování na novém výzkumném vzorku. Český výzkumný soubor skóroval nejvýše v dimenzi humoru a dimenze otevřenosti se ukázala jako celkově nejslabší. Z hlediska wellbeingu byl náš soubor spíše šťastný. Nebyly nalezeny významné rozdíly mezi celkovou moudrostí a... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This bachelor's thesis examines two psychological concepts, which are wisdom and well- being. One of the aims of the thesis was to adapt Jeffrey Webster's Self-Assessed Wisdom Scale to the Czech environment and to pilot it. The second aim was to test whether there is a relationship between wisdom and wellbeing. A total of 184 respondents between the ages of 18 and 79 participated in the study. Wisdom was measured using the Self-Assessed Wisdom Scale, which consists of five subscales - these are critical life experiences, emotional regulation, reminiscence and reflection, humour, and openness. The Satisfaction with Life Scale was used to measure subjective well-being and the Flourishing Scale was used to measure psychological well-being. The Self-Assessed Wisdom Scale had high reliability in the Czech population. The factor structure of the wisdom questionnaire was validated using principal components analysis, exploratory and confirmatory factor analysis. It turned out that the structure did not correspond to the expected five dimensions, so it was recommended to modify the items and to test them further on a new research sample. The Czech research sample scored the highest on the humour dimension and the openness dimension proved to be the weakest overall. In terms of well-being, our sample was... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | wisdom | en_US |
dc.subject | well-being | en_US |
dc.subject | SAWS | en_US |
dc.subject | satisfaction with life | en_US |
dc.subject | flourishing | en_US |
dc.subject | moudrost | cs_CZ |
dc.subject | wellbeing | cs_CZ |
dc.subject | SŠM | cs_CZ |
dc.subject | spokojenost se životem | cs_CZ |
dc.subject | vzkvétání | cs_CZ |
dc.title | Moudrost a wellbeing | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-05-22 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 258606 | |
dc.title.translated | Wisdom and well-being | en_US |
dc.contributor.referee | High, Radka | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology with special pedagogy extension | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology with special pedagogy extension | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se zabývá dvěma psychologickými koncepty, kterými jsou moudrost a wellbeing. Za jeden z cílů si práce kladla adaptovat na české prostředí Sebeposuzovací škálu moudrosti Jeffreyho Webstera a provést její pilotáž. Druhým cílem bylo prověřit, jestli existuje vztah mezi moudrostí a wellbeingem. Výzkumu se účastnilo 184 respondentů ve věku od 18 do 79 let. Moudrost byla měřena pomocí Sebeposuzovací škály moudrosti, která je tvořena pěti subškálami - těmi jsou kritické životní zkušenosti, emoční regulace, vzpomínání a reflexe, humor, a otevřenost. Pro měření subjektivního wellbeingu byla využita Škála spokojenosti se životem a pro měření psychologického wellbeingu byla využita Škála vzkvétání. Sebeposuzovací škála moudrosti měla v české populaci vysokou spolehlivost. Faktorová struktura dotazníku moudrosti byla ověřována s využitím metod analýzy hlavních komponent, explorační a konfirmační faktorové analýzy. Ukázalo se, že struktura neodpovídala předpokládaným pěti dimenzím, proto byla doporučena úprava položek a další testování na novém výzkumném vzorku. Český výzkumný soubor skóroval nejvýše v dimenzi humoru a dimenze otevřenosti se ukázala jako celkově nejslabší. Z hlediska wellbeingu byl náš soubor spíše šťastný. Nebyly nalezeny významné rozdíly mezi celkovou moudrostí a... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor's thesis examines two psychological concepts, which are wisdom and well- being. One of the aims of the thesis was to adapt Jeffrey Webster's Self-Assessed Wisdom Scale to the Czech environment and to pilot it. The second aim was to test whether there is a relationship between wisdom and wellbeing. A total of 184 respondents between the ages of 18 and 79 participated in the study. Wisdom was measured using the Self-Assessed Wisdom Scale, which consists of five subscales - these are critical life experiences, emotional regulation, reminiscence and reflection, humour, and openness. The Satisfaction with Life Scale was used to measure subjective well-being and the Flourishing Scale was used to measure psychological well-being. The Self-Assessed Wisdom Scale had high reliability in the Czech population. The factor structure of the wisdom questionnaire was validated using principal components analysis, exploratory and confirmatory factor analysis. It turned out that the structure did not correspond to the expected five dimensions, so it was recommended to modify the items and to test them further on a new research sample. The Czech research sample scored the highest on the humour dimension and the openness dimension proved to be the weakest overall. In terms of well-being, our sample was... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |