dc.contributor.advisor | Kaslová, Michaela | |
dc.creator | Richtrová, Irena | |
dc.date.accessioned | 2024-11-28T18:33:54Z | |
dc.date.available | 2024-11-28T18:33:54Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/189443 | |
dc.description.abstract | ABSTRAKT Diplomová práce je zaměřená na historii matematiky a na možnosti jejího zařazení do výuky matematiky na 1. stupni ZŠ. Cílem bylo vytvořit a sestavit soubor didaktických materiálů na základě východisek, která vyplývají z teoretické části. Bylo navrženo 6 tematických oblastí z historie matematiky a 20 konkrétních didaktických scénářů a aktivit s doplňujícím materiálem k přímému použití ve výuce včetně teoretické části pro učitele. Vhodnost didaktických materiálů byla ověřována na 34 školách z celé České republiky. Na základě analýzy reflexí z vyučování byla posouzena nosnost vybraných historických témat a byly navrženy úpravy didaktických materiálů. KLÍČOVÁ SLOVA Historie matematiky; historie čísel; historie geometrie; abakus; Pythagoras; Fibonacci; matematika 1. stupně ZŠ; didaktické materiály. | cs_CZ |
dc.description.abstract | ABSTRACT The diploma thesis is focused on the history of mathematics and the possibility of its inclusion in the teaching of mathematics at the 1st grade of elementary school. The goal was to compile a set of didactic materials based on the starting points that result from the theoretical part. 6 thematic areas from the history of mathematics and 20 specific didactic scenarios and activities with additional material for direct use in teaching, including a theoretical part for teachers, were proposed. The suitability of didactic materials was verified at 34 schools from all over the Czech Republic. Based on the analysis of reflections from teaching, the loadability of selected historical topics was assessed and modifications of didactic materials were proposed. KEYWORDS History of mathematics; history of numbers; history of geometry; abacus; Pythagoras; Fibonacci; 1st grade primary school mathematics; didactic materials. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | History of mathematics | en_US |
dc.subject | history of numbers | en_US |
dc.subject | history of geometry | en_US |
dc.subject | abacus | en_US |
dc.subject | Pythagoras | en_US |
dc.subject | Fibonacci | en_US |
dc.subject | 1st grade primary school mathematics | en_US |
dc.subject | didactic materials | en_US |
dc.subject | Historie matematiky | cs_CZ |
dc.subject | historie čísel | cs_CZ |
dc.subject | historie geometrie | cs_CZ |
dc.subject | abakus | cs_CZ |
dc.subject | Pythagoras | cs_CZ |
dc.subject | Fibonacci | cs_CZ |
dc.subject | matematika 1. stupně ZŠ | cs_CZ |
dc.subject | didaktické materiály | cs_CZ |
dc.title | Historie matematiky v učivu matematiky na 1. stupni ZŠ | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-05-22 | |
dc.description.department | Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 131403 | |
dc.title.translated | History of Mathematics at subject matter of Maths at Primary school | en_US |
dc.contributor.referee | Kvasz, Ladislav | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | ABSTRAKT Diplomová práce je zaměřená na historii matematiky a na možnosti jejího zařazení do výuky matematiky na 1. stupni ZŠ. Cílem bylo vytvořit a sestavit soubor didaktických materiálů na základě východisek, která vyplývají z teoretické části. Bylo navrženo 6 tematických oblastí z historie matematiky a 20 konkrétních didaktických scénářů a aktivit s doplňujícím materiálem k přímému použití ve výuce včetně teoretické části pro učitele. Vhodnost didaktických materiálů byla ověřována na 34 školách z celé České republiky. Na základě analýzy reflexí z vyučování byla posouzena nosnost vybraných historických témat a byly navrženy úpravy didaktických materiálů. KLÍČOVÁ SLOVA Historie matematiky; historie čísel; historie geometrie; abakus; Pythagoras; Fibonacci; matematika 1. stupně ZŠ; didaktické materiály. | cs_CZ |
uk.abstract.en | ABSTRACT The diploma thesis is focused on the history of mathematics and the possibility of its inclusion in the teaching of mathematics at the 1st grade of elementary school. The goal was to compile a set of didactic materials based on the starting points that result from the theoretical part. 6 thematic areas from the history of mathematics and 20 specific didactic scenarios and activities with additional material for direct use in teaching, including a theoretical part for teachers, were proposed. The suitability of didactic materials was verified at 34 schools from all over the Czech Republic. Based on the analysis of reflections from teaching, the loadability of selected historical topics was assessed and modifications of didactic materials were proposed. KEYWORDS History of mathematics; history of numbers; history of geometry; abacus; Pythagoras; Fibonacci; 1st grade primary school mathematics; didactic materials. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |