dc.contributor.advisor | Beláňová, Andrea | |
dc.creator | Tlustá, Štěpánka | |
dc.date.accessioned | 2024-11-28T16:31:50Z | |
dc.date.available | 2024-11-28T16:31:50Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/189445 | |
dc.description.abstract | Tato práce zkoumá reflektovanou zkušenost mladých dospělých s vyrůstáním v křesťanské komunitě. Zaměřuje se především na vliv křesťanské výchovy a komunity na dospívajícího jedince, konkrétně na jeho formování a prožívání. Cílem výzkumu bylo lépe porozumět specifickému paradoxu, že ač by dle teorie měla být křesťanská komunita pro dospívajícího jedince zdrojem opory a měla by přispívat ke zdravému sebepojetí, dospívající často pociťují v kontextu komunity negativní emoce jako jsou pocity úzkosti, selhání a nedostatečnosti. Bylo při tom vycházeno z konceptu Božích vnuků a výzkumná otázka se ptala, zda, popřípadě jak konkrétně, se tento koncept odráží v prožívání těchto dospívajících. K získání odpovědí na tuto otázku bylo realizováno sedm polostrukturovaných rozhovorů s mladými dospělými, kteří vyrůstali v křesťanské komunitě. Tematická analýza umožnila nalézt témata, která hlouběji odhalují specifickou zkušenost respondentů. Témata pak byla porovnávána se znaky Božích vnuků a ukázalo se, že koncept Božích vnuků je do značné míry užitečný nástroj pro pochopení komplexního vlivu křesťanské výchovy na dospívajícího jedince. Závěry práce vyzývají k citlivému přístupu a podpoře dospívajících věřících ze strany rodičů i komunity při křesťanské výchově. KLÍČOVÁ SLOVA Křesťanská komunita, dospívající, Boží... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis explores the reflected experience of young adults growing up in a Christian community. It focuses primarily on the impact of Christian education and community on the adolescent, specifically on the formation of the individual. The goal of the research was to better understand the specific paradox that, although theory suggests that Christian community should be a source of support for the adolescent and should contribute to a healthy self-concept, adolescent often experience negative emotions such as feeling of anxiety, failure and inadequacy in the context of community. Theory was based on the concept of God's grandchildren and the research question asked whether, if so how specifically, this concept is reflected in the experiences of these adolescents. To obtain answers to this question, seven semi- structured interviews were conducted with young adults who had grown up in a Christian community. Thematic analysis enabled themes that more deeply revealed the specific experience of the respondents. The themes were compared with the characteristics of God's grandchildren and the concept proved to be a largely useful tool for understanding the complex impact of Christian education on the adolescent. The conclusions of the thesis call for sensitive approach and support of teenage believers... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Christian community | en_US |
dc.subject | teenagers | en_US |
dc.subject | God's grandchildren | en_US |
dc.subject | anxious feelings | en_US |
dc.subject | Křesťanská komunita | cs_CZ |
dc.subject | dospívající | cs_CZ |
dc.subject | Boží vnuci | cs_CZ |
dc.subject | úzkostné pocity | cs_CZ |
dc.title | Reflektovaná zkušenost mladých dospělých s vyrůstáním v křesťanské komunitě | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-05-22 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 258092 | |
dc.title.translated | Reflected experience of young adults growing up in a Christian community | en_US |
dc.contributor.referee | Viktorová, Ida | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology with special pedagogy extension | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology with special pedagogy extension | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce zkoumá reflektovanou zkušenost mladých dospělých s vyrůstáním v křesťanské komunitě. Zaměřuje se především na vliv křesťanské výchovy a komunity na dospívajícího jedince, konkrétně na jeho formování a prožívání. Cílem výzkumu bylo lépe porozumět specifickému paradoxu, že ač by dle teorie měla být křesťanská komunita pro dospívajícího jedince zdrojem opory a měla by přispívat ke zdravému sebepojetí, dospívající často pociťují v kontextu komunity negativní emoce jako jsou pocity úzkosti, selhání a nedostatečnosti. Bylo při tom vycházeno z konceptu Božích vnuků a výzkumná otázka se ptala, zda, popřípadě jak konkrétně, se tento koncept odráží v prožívání těchto dospívajících. K získání odpovědí na tuto otázku bylo realizováno sedm polostrukturovaných rozhovorů s mladými dospělými, kteří vyrůstali v křesťanské komunitě. Tematická analýza umožnila nalézt témata, která hlouběji odhalují specifickou zkušenost respondentů. Témata pak byla porovnávána se znaky Božích vnuků a ukázalo se, že koncept Božích vnuků je do značné míry užitečný nástroj pro pochopení komplexního vlivu křesťanské výchovy na dospívajícího jedince. Závěry práce vyzývají k citlivému přístupu a podpoře dospívajících věřících ze strany rodičů i komunity při křesťanské výchově. KLÍČOVÁ SLOVA Křesťanská komunita, dospívající, Boží... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis explores the reflected experience of young adults growing up in a Christian community. It focuses primarily on the impact of Christian education and community on the adolescent, specifically on the formation of the individual. The goal of the research was to better understand the specific paradox that, although theory suggests that Christian community should be a source of support for the adolescent and should contribute to a healthy self-concept, adolescent often experience negative emotions such as feeling of anxiety, failure and inadequacy in the context of community. Theory was based on the concept of God's grandchildren and the research question asked whether, if so how specifically, this concept is reflected in the experiences of these adolescents. To obtain answers to this question, seven semi- structured interviews were conducted with young adults who had grown up in a Christian community. Thematic analysis enabled themes that more deeply revealed the specific experience of the respondents. The themes were compared with the characteristics of God's grandchildren and the concept proved to be a largely useful tool for understanding the complex impact of Christian education on the adolescent. The conclusions of the thesis call for sensitive approach and support of teenage believers... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |