Umění smiřovat
The art of peace
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189448Identifikátory
SIS: 246551
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fišerová, Zuzana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
22. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
kooperativní učení, umění spolupráce, inkluzivní vzdělávání, výtvarná výchova, znevýhodněný žákKlíčová slova (anglicky)
cooperative learning, art of cooperation, inclusive education, art education, disadvantaged pupilsV diplomové práci Umění smiřovat se autorka zaobírá situacemi, ve kterých umělecká aktivita sdružuje jedince v participanty. S těmito situacemi se setkáváme prostřednictvím popisů v části teoretické, výzkumné i praktické. V teoretické části jsou představeny dvě autorky sociálně angažovaných uměleckých projektů a ukázky z jejich díla, demonstrující různé umělecké přístupy a cesty k zúčastněnému diváctvu. Teoretická část je soustředěna na české prostředí v diskursu kulturním i edukačním. Prostřednictvím výtvarné výchovy vstupuje umění na půdu (nejen) základních škol, kde se setkává s překážkami a propastmi mezi účastníky vzdělávacího procesu. Teorie pokračuje představením předmětu výtvarná výchova na české veřejné základní škole a popisem některých způsobů spolupráce, které ve školním prostředí probíhají. Autorka do problematiky vstupuje jako obdivovatelka sociálně kolaborativního umění a přináší i osobní zkušenost s nalezením porozumění na základě vizuálního sdělení. Cílem práce je představit tento rys uměleckých aktivit a přinést výzkumný projekt, ve kterém žáci během výtvarné výchovy podniknou obraznou cestu, která je může nenápadnou formou dovést k větší empatii a během které se budou učit spolupracovat v rámci třídního kolektivu. Text zahrnuje popis a zhodnocení několika metod kooperativního...
In her thesis The Peace of Art, the author deals with situations in which artistic activity brings individuals together as participants. These situations are encountered through descriptions in the theoretical, research and practical sections. In the theoretical part, two authors of socially engaged art projects are introduced and examples of their work are presented, demonstrating different artistic approaches and pathways to participatory audiences. The theoretical part focuses on the Czech environment in cultural and educational discourse. Through art education, art enters the ground of (not only) primary schools, where it encounters obstacles and gaps between the participants of the educational process. The theory continues by introducing the subject of art education in a Czech public elementary school and describing some of the ways of collaboration that take place in the school environment. The author enters the issue as an admirer of socially collaborative art and brings her personal experience of finding understanding on the basis of visual communication. The aim of this thesis is to introduce this feature of artistic activities and to present a research project in which students undertake a visual journey during art class that can subtly lead them to greater empathy and during which they...