Výtvarné portfolio jako forma hodnocení žáků ve výtvarné výchově
Art portfolio as a form of assessment of pupils in art education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189476Identifikátory
SIS: 256202
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kitzbergerová, Leonora
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
22. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
hodnocení, formativní hodnocení, výtvarná výchova, portfolio, žák, učitel, reflexeKlíčová slova (anglicky)
formative assessment, evaluation, art education, portfolio, student, teacher, reflectionDiplomová práce se soustředí na výtvarné portfolio jako didaktický nástroj, formu, určenou k reflektivnímu hodnocení žáků ve výuce výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy. Teoretická část diplomové práce obecně pojednává o hodnocení žáků ve školní výuce. Dále se blíže zaměřuje na výklad pojmu portfolio, na jeho různé podoby, typy, a jeho využití ve školní výuce. Popisuje pojetí předmětu Výtvarná výchova a způsoby, jak žáky v tomto předmětu hodnotit. Praktická část diplomové práce vychází z tvorby žákovského portfolia ve výtvarné výchově určeného k reflexi. Praktická část cílila na vytvoření výtvarného portfolia žáky v prvním ročníku základní školy. Na jehož základě byla s žáky vedena reflexe týkající se výtvarné tvorby a výsledných výkresů. Žáci byli vedeni k samostatnosti, kreativitě a rozvíjení metakognitivních schopností - např. schopnosti sebereflexe. Portfolia byla vytvářena a reflektována v průběhu prvního pololetí školního roku. Výtvarná sonda a práce s reflektivními výtvarnými portfolii byla završena ohodnocením žáků pro účely pololetního hodnocení na vysvědčení. Výtvarná portfolia nepřispěla kladně pouze k rozvoji sebereflexe žáků, ale rozvíjí i jiné schopnosti a kompetence žáků potřebné pro jejich vlastní učení. Portfolio mimo jiné dokládá posun žáků ve výtvarné činnosti, rozvoj...
The thesis focuses on art portfolio as a didactic tool, form, use for reflective assessment of pupils in the teaching of art education at the first level of primary school. Theoretical part of the thesis generally describes the assessment of pupils in school education. Further focuses on the interpretation of concept of portfolio, on its various forms, types, and its use in school education. Then describes the concept of the subject Art education and ways of assessing pupils in the subject. Practical part of the thesis is based on the creation of pupil's portfolio in art education designed for reflection. The practical part aimed at the creation of a portfolio by pupils in the first year of primary education. Based on which the pupils were reflection on the artwork and the resulting drawings. The pupils were guided to be independent, creative and develop to metacognitive skills - such as the ability to self-reflect. Portfolios were created and reflected during the first semester of the school year. Artistic probe and work with reflective art portfolios was completed assessment of pupils for the purposes of the mid-term report card. Art portfolios did not contribute positively to develop pupils' self-reflection, but it also develops the pupils' other skills and competences necessary for their own...