dc.contributor.advisor | Říhová, Dagmar | |
dc.creator | Bryxová, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T01:17:45Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T01:17:45Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/189484 | |
dc.description.abstract | Tématem diplomové práce je charakteristika skupiny pavoukovci a vybraných řádů této skupiny. Diplomová práce se z větší části věnuje návrhu výukového bloku na téma pavoukovci pro žáky 7.-9. tříd základních škol. Teoretická část obsahuje obecnou charakteristiku skupiny pavoukovci a dále podrobnější popis pěti vybraných řádů (štíři, štírci, roztoči, pavouci a sekáči) a zástupců, kteří zároveň byli zvoleni a zařazeni do výukového bloku. Věnuje se rovněž vybraným aktivizačním metodám ve výuce přírodopisu. V praktické části je navrhnut dvouhodinový výukový blok se zařazenými a vybranými aktivizačními aktivitami, který byl následně realizován na dvou pražských základních školách. Výsledky žáků obou základních škol (ZŠ Petřiny a ZŠ Písnická) byly velmi pozitivní. V obou třídách došlo k výraznému nabytí vědomostí a znalostí po výukovém bloku. Před výukovým blokem žáci měli ze všech tříd správně v myšlenkových mapách zapsáno v průměru sedm pojmů. Po výukovém bloku došlo k navýšení pojmů (přibylo jich vždy v průměru okolo 10) správně použitých a zapsaných. Žáci zařazení myšlenkové mapy, transformovaného skládankového učení a didaktické hry hodnotili pozitivně. Zařazení myšlenkových map hodnotili také jako užitečné pro svou další výuku přírodopisu a při učení se na testy. Výukový blok celkově hodnotili jako... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The topic of the thesis is the characterization of the arachnid group and selected orders of this group. The main part of the thesis is devoted to the design of a teaching block on arachnids for pupils of 7-9th grades of primary schools. The theoretical part contains a general characterization of the arachnid group and a more detailed description of the five selected orders (scorpions, scorpion mites, spiders and mowers) and the representatives who were also chosen and included in the teaching block. It also addresses selected activation methods in science education. In the practical part, a two-hour teaching block with included and selected activation activities is designed and subsequently implemented in two Prague primary schools. The results of the pupils of both primary schools (Petřiny and Písnická) were very positive. In both classes there was a significant acquisition of knowledge and skills after the teaching block. Prior to the teaching block, pupils from all classes had correctly written down an average of seven concepts in their mind maps. After the teaching block, there was an increase in the number of concepts (around 10 on average each time) correctly used and written down. The pupils evaluated the inclusion of the mind map, the transformed jigsaw learning and the didactic game... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | arachnids | en_US |
dc.subject | teaching block design | en_US |
dc.subject | teaching material | en_US |
dc.subject | mind maps | en_US |
dc.subject | pavoukovci | cs_CZ |
dc.subject | návrh výukového bloku | cs_CZ |
dc.subject | výukový materiál | cs_CZ |
dc.subject | myšlenkové mapy | cs_CZ |
dc.title | Charakteristika vybraných skupin pavoukovců a jejich využití ve výuce na druhém stupni ZŠ | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-05-22 | |
dc.description.department | Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 258795 | |
dc.title.translated | Characteristics of Selected Groups of Arachnids and Their Use in Teaching at the Second Grade of Elementary School | en_US |
dc.contributor.referee | Hanel, Lubomír | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tématem diplomové práce je charakteristika skupiny pavoukovci a vybraných řádů této skupiny. Diplomová práce se z větší části věnuje návrhu výukového bloku na téma pavoukovci pro žáky 7.-9. tříd základních škol. Teoretická část obsahuje obecnou charakteristiku skupiny pavoukovci a dále podrobnější popis pěti vybraných řádů (štíři, štírci, roztoči, pavouci a sekáči) a zástupců, kteří zároveň byli zvoleni a zařazeni do výukového bloku. Věnuje se rovněž vybraným aktivizačním metodám ve výuce přírodopisu. V praktické části je navrhnut dvouhodinový výukový blok se zařazenými a vybranými aktivizačními aktivitami, který byl následně realizován na dvou pražských základních školách. Výsledky žáků obou základních škol (ZŠ Petřiny a ZŠ Písnická) byly velmi pozitivní. V obou třídách došlo k výraznému nabytí vědomostí a znalostí po výukovém bloku. Před výukovým blokem žáci měli ze všech tříd správně v myšlenkových mapách zapsáno v průměru sedm pojmů. Po výukovém bloku došlo k navýšení pojmů (přibylo jich vždy v průměru okolo 10) správně použitých a zapsaných. Žáci zařazení myšlenkové mapy, transformovaného skládankového učení a didaktické hry hodnotili pozitivně. Zařazení myšlenkových map hodnotili také jako užitečné pro svou další výuku přírodopisu a při učení se na testy. Výukový blok celkově hodnotili jako... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The topic of the thesis is the characterization of the arachnid group and selected orders of this group. The main part of the thesis is devoted to the design of a teaching block on arachnids for pupils of 7-9th grades of primary schools. The theoretical part contains a general characterization of the arachnid group and a more detailed description of the five selected orders (scorpions, scorpion mites, spiders and mowers) and the representatives who were also chosen and included in the teaching block. It also addresses selected activation methods in science education. In the practical part, a two-hour teaching block with included and selected activation activities is designed and subsequently implemented in two Prague primary schools. The results of the pupils of both primary schools (Petřiny and Písnická) were very positive. In both classes there was a significant acquisition of knowledge and skills after the teaching block. Prior to the teaching block, pupils from all classes had correctly written down an average of seven concepts in their mind maps. After the teaching block, there was an increase in the number of concepts (around 10 on average each time) correctly used and written down. The pupils evaluated the inclusion of the mind map, the transformed jigsaw learning and the didactic game... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |