dc.contributor.advisor | Gajdošíková, Pavla | |
dc.creator | Nováková, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2024-06-12T06:52:47Z | |
dc.date.available | 2024-06-12T06:52:47Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/189505 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce Fragmenty krajiny zkoumá význam krajiny v současném českém umění, pomocí a/r/tografického přístupu, zaměřeného na zkoumání umělecké a pedagogické praxe prostřednictvím umělecké tvorby. Důraz je kladen na důležitost propojení rolí umělce, badatele a učitele. První část práce přibližuje metodu a/r/tografie, věnuje se definici krajiny a charakteristikám spojeným s její hodnotou a současnému uměleckému pohledu na krajinu v rámci současné české umělecké scény. Analyzuje umělecké přístupy ke krajině a zařazuje je do devíti kategorií, reflektující různorodé umělecké přístupy, autorky pohled na krajinu a jejich vliv na tvorbu a pochopení krajiny. Vlastní umělecká tvorba se soustředí na autorský proces zpracování krajiny a interpretaci. Vychází z terénního výtvarného průzkumu Jizerských hor a výsledné tvorby sítě fragmentů krajiny. Kategorizace uměleckých přístupů je klíčem k porozumění komplexnosti tvůrčího procesu. Z kategorizace vyplývá, že krajinu nelze jednoznačně orámovat a kategorizovat. V závěru práce je zhodnocen význam didaktických úkolů v procesu výtvarného vzdělávání inspirovaných uměleckými postupy. Úkoly vedly k obohacení žákovského projevu a rozvoji jejich uměleckých schopností a kritického myšlení. Z výsledků diplomové práce vyplývá, že a/r/tografický přístup je užitečným... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The master thesis Fragments of Landscape explores the meaning of landscape in contemporary Czech art, using an a/r/tographic approach focused on exploring artistic and pedagogical practice through artistic production. Emphasis is placed on the importance of connecting the roles of artist, researcher and teacher. The first part of the thesis introduces the method of a/r/tography, explores the definition of landscape and the characteristics associated with its value, and the contemporary artistic view of landscape within the contemporary Czech art scene. It analyses artistic approaches to landscape and classifies them into nine categories, reflecting the diverse artistic approaches, the author's view of landscape and their influence on the creation and understanding of landscape. The author's own artistic work focuses on the authorial process of landscape transformation and interpretation, based on art field research of the Jizera Mountains and the resulting creation of a network of landscape fragments. The categorization of artistic approaches is the key to understanding the complexity of the creative process. The categorisation implies that the landscape cannot be clearly framed and categorised. The thesis concludes by evaluating the importance of didactic tasks in the process of art education,... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | krajina | cs_CZ |
dc.subject | krajinomalba | cs_CZ |
dc.subject | fragment | cs_CZ |
dc.subject | a | cs_CZ |
dc.subject | r | cs_CZ |
dc.subject | tografie | cs_CZ |
dc.subject | umělecké dílo | cs_CZ |
dc.subject | pedagogické dílo | cs_CZ |
dc.subject | výtvarná výchova | cs_CZ |
dc.subject | landscape | en_US |
dc.subject | landscape painting | en_US |
dc.subject | fragment | en_US |
dc.subject | a | en_US |
dc.subject | r | en_US |
dc.subject | tography | en_US |
dc.subject | artistic work | en_US |
dc.subject | pedagogical work | en_US |
dc.subject | art education | en_US |
dc.title | Fragmenty krajiny | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-05-22 | |
dc.description.department | Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 259689 | |
dc.title.translated | Fragments of Landscape | en_US |
dc.contributor.referee | Sedlák, Michal | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchova | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Art | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchova | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Art | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce Fragmenty krajiny zkoumá význam krajiny v současném českém umění, pomocí a/r/tografického přístupu, zaměřeného na zkoumání umělecké a pedagogické praxe prostřednictvím umělecké tvorby. Důraz je kladen na důležitost propojení rolí umělce, badatele a učitele. První část práce přibližuje metodu a/r/tografie, věnuje se definici krajiny a charakteristikám spojeným s její hodnotou a současnému uměleckému pohledu na krajinu v rámci současné české umělecké scény. Analyzuje umělecké přístupy ke krajině a zařazuje je do devíti kategorií, reflektující různorodé umělecké přístupy, autorky pohled na krajinu a jejich vliv na tvorbu a pochopení krajiny. Vlastní umělecká tvorba se soustředí na autorský proces zpracování krajiny a interpretaci. Vychází z terénního výtvarného průzkumu Jizerských hor a výsledné tvorby sítě fragmentů krajiny. Kategorizace uměleckých přístupů je klíčem k porozumění komplexnosti tvůrčího procesu. Z kategorizace vyplývá, že krajinu nelze jednoznačně orámovat a kategorizovat. V závěru práce je zhodnocen význam didaktických úkolů v procesu výtvarného vzdělávání inspirovaných uměleckými postupy. Úkoly vedly k obohacení žákovského projevu a rozvoji jejich uměleckých schopností a kritického myšlení. Z výsledků diplomové práce vyplývá, že a/r/tografický přístup je užitečným... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The master thesis Fragments of Landscape explores the meaning of landscape in contemporary Czech art, using an a/r/tographic approach focused on exploring artistic and pedagogical practice through artistic production. Emphasis is placed on the importance of connecting the roles of artist, researcher and teacher. The first part of the thesis introduces the method of a/r/tography, explores the definition of landscape and the characteristics associated with its value, and the contemporary artistic view of landscape within the contemporary Czech art scene. It analyses artistic approaches to landscape and classifies them into nine categories, reflecting the diverse artistic approaches, the author's view of landscape and their influence on the creation and understanding of landscape. The author's own artistic work focuses on the authorial process of landscape transformation and interpretation, based on art field research of the Jizera Mountains and the resulting creation of a network of landscape fragments. The categorization of artistic approaches is the key to understanding the complexity of the creative process. The categorisation implies that the landscape cannot be clearly framed and categorised. The thesis concludes by evaluating the importance of didactic tasks in the process of art education,... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |