Subjektivně popisované dopady Lesson Study na profesní rozvoj učitelů základní školy: kvalitativní výzkum
Subjectively described effects of Lesson Study on the professional development of teachers: qualitative research
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189531Identifikátory
SIS: 269972
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Starý, Karel
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
23. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Lesson Study, Profesní rozvoj učitelů, Společné profesní učení, japonské vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
Lesson Study, Teacher Professional Development, Collaborative Professional Learning, Japanese EducationDiplomová práce se zabývá subjektivním popisem dopadů tzv. Lesson Study na profesní rozvoj učitelů. Cílem práce je uvést do českého prostoru Lesson Study jako specifickou formu dalšího vzdělávání učitelů založenou na spolupráci učitelů při zkvalitňování výuky prostřednictvím plánování, realizace a reflexe vyučovací hodiny. Lesson Study vychází z japonského školského prostředí, v českém prostředí je ovšem doposud neprobádanou formou formou profesního rozvoje. Práce se dělí na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část na základě odborné literatury popisuje počátky Lesson Study, její postupný vývoj, charakteristiku a také implementaci mimo japonské prostředí. Empirická část poté pomocí vlastního kvalitativního výzkumu identifikuje subjektivně vnímaná pozitiva a negativa Lesson Study pro profesní rozvoj učitelů, kteří byli přímými účastníky realizace. Výzkum byl realizován na druhém stupni základní školy v Praze ve školním roce 2023/2024. Hlavní metodu sběru dat představoval polostrukturovaný rozhovor, který byl veden se sedmi učiteli. Mezi hlavní přínosy učitelé uvádějí spolupráci, interaci vyučovacích hodin a propojenost s přímou výukou žáků. Nejčastější překážkou pro implementaci Lesson Study je vnímaná časová náročnost celého cyklu, který je v práci podrobně popsán. Mezi respondenty byli...
The thesis deals with a subjective description of the impact of the Lesson Study on teachers' professional development. The aim of the thesis is to introduce Lesson Study as a specific form of teacher training based on teachers' collaboration in improving the quality of teaching through planning, implementation and reflection of lessons. Lesson Study is based on the Japanese school environment, but in the Czech environment it is an unexplored form. The thesis is divided into two parts, theoretical and empirical. The theoretical part, based on the literature, describes the origins of Lesson Study, its gradual development, characteristics and also its implementation outside the Japanese environment. The empirical part then identifies, through its own qualitative research, the subjectively perceived positives and negatives of Lesson Study for the professional development of the teachers who were part of the research. Teachers cite collaboration, classroom interaction, and connectedness to direct student learning as the main benefits. The most common barrier to implementing Lesson Study is the perceived time- consuming nature of the cycle, which is detailed in the paper. The research was conducted in a second level primary school in Prague in the school year 2023/2024. The main research method was a...