Možnosti vzdělávání osob ve výkonu trestu
Education possibilities of prisoners in confinement
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189539Identifikátory
SIS: 248616
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanková, Zdeňka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Matematika se zaměřením na vzdělávání - Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
23. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Vzdělávání, vzdělávání odsouzených, nápravná zařízení, vězeňství, vězeňský systém v ČR, penologie, resocializaceKlíčová slova (anglicky)
Education, education of convicts, correctional facilities, imprisonment, prison system in the Czech Republic, penology, resocializationTato bakalářská práce se zaměřuje na možnosti vzdělávání osob odsouzených k trestu odnětí svobody v České republice. Práce je strukturována do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část práce stručně představuje systém trestů v ČR a historii vězeňství na našem území. Dále se zabývá organizační strukturou vězeňské služby, typy věznic v ČR a programy zacházení s odsouzenými. Poslední kapitola teoretické části vysvětluje význam vzdělávání pro odsouzené a různé formy vzdělávání v českých věznicích, včetně podrobnějšího popisu formálního a neformálního vzdělávání. Praktická část práce zahrnuje metodologii a analýzu výzkumného šetření. Pro výzkum byl zvolen kvalitativní přístup, konkrétně metodou polostrukturovaných rozhovorů. Cílem práce je zmapovat a popsat vzdělávací proces a možnosti vzdělávání poskytované ve vězeňském prostředí v porovnání s běžnými civilními školami. Dále pomocí rozhovorů se zaměstnanci věznice Všehrdy zjistit prostřednictvím odpovědí na čtyři předem stanovené výzkumné otázky veškeré vzdělávací možnosti, které tato věznice nabízí a charakterizovat žáky místního školského vzdělávacího střediska. Jednou ze zkoumaných oblastí je motivace osob ve výkonu trestu odnětí svobody k účasti na výuce. V neposlední řadě je zde zjišťován i skutečný vliv vzdělávacích aktivit na život...
This bachelor thesis focuses on the education opportunities for individuals sentenced to imprisonment in the Czech Republic. The thesis is structured into two parts, theoretical and practical. The theoretical part of the thesis briefly introduces the system of penalties in the Czech Republic and the history of imprisonment in our territory. It also deals with the organizational structure of the prison service, types of prisons in the Czech Republic, and programs for dealing with convicts. The last chapter of the theoretical part explains the importance of education for convicts and various forms of education in Czech prisons, including a detailed description of formal and informal education. The practical part of the thesis includes the methodology and analysis of the research investigation. A qualitative approach was chosen for the research, specifically the method of semi-structured interviews. The aim of the thesis is to map and describe the educational process and the education opportunities provided in the prison environment compared to regular civilian schools. Furthermore, through interviews with employees of Všehrdy Prison, the thesis seeks to determine, through answers to four predetermined research questions, all the educational opportunities offered by this prison and characterize the...