Analýza a porovnání školních vzdělávacích programů základních škol v České republice v závislosti na výsledcích šetření České školní inspekce
Analysis and comparison of elementary school educational programs in the Czech Republic based on the findings of the Czech School Inspectorate survey
diploma thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189553Identifiers
Study Information System: 269911
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Tóthová, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Školní vzdělávací program, analýza kurikula, didaktika chemieKeywords (English)
School educational program, curriculum analysis, chemistry educationV rámci této diplomové práce je zpracován výzkum zabývající se základními školami v ČR vybranými dle toho, zda byly zahrnuty v tematické zprávě České školní inspekce z roku 2023. Práce se zaměřuje na výsledky z této zprávy pro vzdělávací obor Chemie. V rámci teoretické části je zpracován postupný vývoj kurikulárních dokumentů v České republice s ohledem na aktuálně probíhající revize RVP ZV. V praktické části je zpracována analýza školních vzdělávacích programů daných škol, a to se zaměřením na rozložení počtu vyučovacích hodin ve vzdělávacím oboru Chemie v rámci vzdělávací oblasti Člověk a příroda, dále rozbor rozložení disponibilních hodin do vzdělávacích oblastí. Také je zpracována analýza množství aktivních sloves v očekávaných výstupech a to, zda mají základní školy ve svém školním vzdělávacím programu zařazeny i metody výuky. Závěrečná část mimo jiné uvádí, že nejvíce disponibilních hodin je věnováno vzdělávací oblasti Člověk a příroda (mediánem vyjádřených 6 vyučovacích hodin), že stále přetrvává výuka vzdělávacího oboru Chemie pod názvem vyučovacího předmětu chemie v osmém a devátém ročníku po dvou vyučovacích hodinách a že nejvíce vyučovacích hodin je v rámci vzdělávací oblasti Člověk a příroda věnováno zeměpisu. Zjištěný počet aktivních sloves je na mediánové hodnotě 69 při průměru 77...
This thesis presents research on primary schools in the Czech Republic, selected according to whether they were included in the Thematic report of the Czech School Inspectorate in 2023. The thesis focuses on the results of this report for the educational field of Chemistry. Within the theoretical part, the gradual development of curriculum documents in the Czech Republic is elaborated with regard to the currently ongoing revision of the RVP ZV. In the practical part, an analysis of the school curriculum of the given schools is worked, focusing on the distribution of the number of teaching hours in the educational field of Chemistry within the educational field of Human and Nature, as well as an analysis of the distribution of available hours in the educational fields. An analysis of the amount of active verbs in the expected outcomes and whether primary schools have included teaching methods in their school curriculum is also made. The final section shows, among other things, that the highest number of available hours is devoted to the educational area of Human and Nature (median of 6 teaching hours), that the teaching of the educational area of Chemistry still persists under the title of Chemistry in the eighth and ninth grades with two teaching hours each, and that the highest number of teaching...