Podpora rozvoje komunikačních dovedností žáků s vývojovou dysfázií na 1. stupni základní školy
Supporting the development of communication skills of primary school pupils with developmental dysphasia
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/189568/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189568Identifikátory
SIS: 251027
Kolekce
- Kvalifikační práce [19336]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kadrnožková, Monika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
23. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Komunikace a komunikační dovednosti, dysfázie, verbální a neverbální komunikace, podpůrná opatření, metody a formy výuky, mladší školní věk, asistent pedagogaKlíčová slova (anglicky)
Communication and communication skills, dysphasia, verbal and non-verbal communication, supporting arrangements, methodsand forms of education, younger school age, assistant of a teacherTato diplomová práce se zaměřuje na podporu rozvoje komunikačních dovedností u žáků s vývojovou dysfázií na 1. stupni základní školy. Teoretická část práce se zabývá definicí vývojové dysfázie, jejími příznaky, diagnostikou a možnostmi intervence. Cílem výzkumu bylo sledovat individuální pokrok tří chlapců s dysfázií v oblastech souvisle řečeného textu, zapojování do kolektivních činností, emočního projevování, jemné a hrubé motoriky, soustředění, paměti a schopnosti rozlišování sluchových a zrakových podnětů. Výzkum byl proveden pomocí kvalitativních případových studií, analýzy dokumentů, rozhovorů s pedagogy a pozorování žáků v reálném školním prostředí. Výsledky naznačují, že individuální práce a diferencovaný přístup k výuce mohou pozitivně ovlivnit rozvoj komunikačních dovedností u žáků s dysfázií. Získané poznatky jsou relevantní pro pedagogy a odborníky v oblasti speciální pedagogiky při práci s žáky s komunikačními poruchami a při vytváření inkluzivního prostředí ve školách. Tato práce přináší důležité poznatky pro efektivní podporu žáků s vývojovou dysfázií v běžném školním prostředí a může sloužit jako inspirace pro další výzkum v oblasti speciální pedagogiky a inkluzivního vzdělávání. V rámci výzkumu sledujícího pokrok žáků s vývojovou dysfázií v oblastech sluchové analýzy, syntézy,...
This thesis focuses on supporting the development of communication skills in pupils with developmental dysphasia at primary school level 1. The theoretical part of the thesis deals with the definition of developmental dysphasia, its symptoms, diagnosis and possibilities of intervention. The aim of the research was to observe the individual progress of three boys with dysphasia in the areas of coherently spoken text, involvement in collective activities, emotional expression, fine and gross motor skills, concentration, memory and the ability to discriminate auditory and visual stimuli. The research was conducted using qualitative case studies, document analysis, teacher interviews and observations of pupils in real school settings. The results suggest that individual work and a differentiated approach to teaching can positively influence the development of communication skills in pupils with dysphasia. The knowledge gained is relevant for teachers and experts in the field of special education when working with pupils with communication disorders and when creating an inclusive environment in schools. This work provides important insights for effectively supporting students with developmental dysphasia in mainstream school settings and can serve as inspiration for further research in the field of...