Hudební pohádka Lotrando a Zubejda v hudební výchově
Musical Fairytale Lotrando and Zubejda in Music education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189579Identifikátory
SIS: 254573
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Váňová, Hana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
23. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Hudební pohádka, projektové vyučování, mladší školní věk, reflexe, mezipředmětové vztahyKlíčová slova (anglicky)
Musical fairy tale, project-based learning, younger school age, reflection, cross-curricular relationsDiplomová práce Hudební pohádka Lotrando a Zubejda v hudební výchově představuje jmenovanou hudební pohádku a její aplikaci v hodinách hudební výchovy. Teoretická část předkládané práce stručně poukazuje na původ a vznik pohádek. Blíže se zaměřuje na definici pohádky jak z hlediska literárního, tak i hudebně dramatického žánru. Přičemž nastiňuje vliv tohoto fenoménu na psychický vývoj dítěte. V této souvislosti se diplomová práce věnuje období mladšího školního věku, které charakterizuje nejenom s ohledem k sociálnímu a emočnímu vývoji, ale hlavně se zřetelem k vývoji hudebnímu. Praktická část závěrečné práce přináší příklady aktivit do hodin hudební výchovy, které se inspirují filmovou hudební pohádkou Lotrando a Zubejda. Tyto aktivity byly realizovány s žáky 3. ročníku na 1. základní škole Tomáše Garrigua Masaryka v Milevsku a zaznamenány formou vyučovacích příprav. Výsledkem praktické části předkládané práce jsou pak modelové příklady a několik metodických listů, jež mohou sloužit jako inspirace pro práci s hudební pohádkou ve výchovně vzdělávacím procesu. K doplnění vhledu do dané problematiky práce popisuje výsledky krátkého dotazníkového šetření, kterého se zúčastnili respondenti z řad vyučujících hudební výchovy na 1. stupni základní školy, kde proběhla realizace projektového vyučování....
The thesis The musical fairy tale Lotrando and Zubejda in music education presents the mentioned musical fairy tale and its use in music education. The theoretical part of the thesis briefly points out the origin and genesis of the fairy tales. It deals more closely with the definition of the fairy tale as a literary and musical-dramatic genre and outlines the influence of this phenomenon on the psychological development of the child. In this context, the thesis focuses on the period of younger school age, which it characterizes not only in terms of social and emotional development, but above all in terms of musical development. In the practical part of the thesis, examples of activities for music education lessons are given, which are inspired by the film musical fairy tale Lotrando and Zubejda. These activities were carried out with pupils of the 3rd year of the T. G. Masaryk Primary School in Milevsko and recorded in the form of preparations for the lesson. The practical part resulted in model examples and several methodological sheets that can serve as inspiration for working with the musical fairy tale in the educational process. In order to complete the insight into the given issue, the thesis describes the results of a short questionnaire survey, which was conducted among the respondents...