Reakce bílkovin s kyselinou dusičnou jako námět pro badatelsky orientovanou výuku
Reaction of protein with nitric acid as a topic for an inquiry-based activity
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/189589/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189589Identifikátory
SIS: 241463
Kolekce
- Kvalifikační práce [19336]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bílek, Martin
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání - Chemie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra chemie a didaktiky chemie
Datum obhajoby
23. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
reakce bílkovin s kyselinnou dusičnou, badatelská metoda ve výuceKlíčová slova (anglicky)
reaction of protein with nitric acid, inquiry-based activity in educationVe výuce má svoji nezastupitelnou roli experiment. Objektem zkoumání této práce je interakce kyseliny dusičné s bílkovinami. Vlastní reakce je pro žáky a studenty motivující a inspirující díky pozorovatelným změnám, ke kterým dochází. Průběh reakce je spojený s kladením si několika otázek. Aby na ně student dokázal odpovědět, musí objasnit podstatu reakcí. K tomu postačí bioorganický model založený na jednoduchých reakcích prováděných na tečkovací destičce. Hlavní motivací pro tuto činnost byla snaha obohatit stávající spektrum jednoduchých výukových experimentů z organické chemie a biochemie o experiment využívající badatelské metody v souvislosti s bioorganickými modely. KLÍČOVÁ SLOVA kyselina dusičná, bílkoviny, xantoproteinová reakce, školní pokus
The teaching experiment has an indispensable role in teaching. The object of investigation of this thesis is to study the interaction of nitric acid with proteins. The course of the reaction is motivating and inspiring for pupils and students due to the observable changes that occur. The course of the reaction involves asking several questions. In order to answer them, the student must explain the nature of the reactions. A bioorganic model based on simple reactions carried out on a dot-plate is sufficient to explain the reaction process. The main motivation for this activity was to enrich the existing range of simple teaching experiments in organic chemistry and biochemistry with an experiment using exploratory methods in the context of bioorganic models. KEYWORDS nitric acid, proteins, xanthoprotein reaction, school experiment