Zobrazit minimální záznam

The development of nonbinary gender identity from the perspective of social cognitive theory
dc.contributor.advisorSmetáčková, Irena
dc.creatorKrovová, Anna
dc.date.accessioned2024-06-14T06:32:32Z
dc.date.available2024-06-14T06:32:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/189603
dc.description.abstractDiplomová práce pojednává o vývoji nebinární genderové identity za použití rámce sociálně- kognitivní teorie. Práce si klade tři cíle. Zaprvé porozumět, co pro nebinární osoby znamená gender, genderová identita a binární pojetí genderu. Zadruhé zjistit, které významné aspekty vstupují do vývoje nebinární genderové identity a zatřetí prozkoumat, jakým způsobem nahlížet na nebinární genderovou identitu prostřednictvím sociálně-kognitivní teorie. Teoretická část je zaměřena na téma genderové socializace, genderu a genderové identity a teoretických hledisek, která se vývojem genderové identity zabývají. Následně se zaměřuje na vývoj nebinární genderové identity a dílčí oblasti. Empirická část představuje vlastní výzkum. Byly provedeny polostrukturované rozhovory s devíti nebinárními osobami ve věku od 18-25 let tematicky orientované na jejich subjektivní prožitky vývoje genderové identity. Data byla analyzována prostřednictvím reflexivní tematické analýzy. Následně byla stanovena témata "Existovat mimo škatulky", "(Ne)viditelnost" a "Takové zvířátko". Na základě analýzy byly zodpovězeny výzkumné otázky. Práce ukázala, že nebinární osoby vnímají svou odlišnost již v dětství, ačkoliv až do adolescence nevědí, co tato odlišnost znamená. V adolescenci se prostřednictvím internetu a osob v jejich životě...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis discusses the development of non-binary gender identity using the framework of social cognitive theory. The thesis has three objectives. Firstly, to understand what gender, gender identity and the binary concept of gender mean for non-binary people. Second, to identify which significant aspects enter into the development of non-binary gender identity and third, to explore how to view non-binary gender identity through the lens of social cognitive theory.The theoretical section focuses on gender socialization, gender and gender identity and the theoretical perspectives that address gender identity development. It then focuses on the development of non-binary gender identity and subfields. The empirical section presents the actual research. Semi-structured interviews were conducted with nine non-binary individuals aged 18-25 years old thematically focused on their subjective experiences of gender identity development. The data were analysed through reflective thematic analysis. Subsequently, the themes of "Existing outside the box", "(In)visibility" and "Such a pet" were established. Based on the analysis, the research questions were answered. The thesis showed that non-binary persons perceive their difference already in childhood, although they do not know what this difference means until...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectnebinární identitacs_CZ
dc.subjectgenderová identitacs_CZ
dc.subjectvývoj nebinární genderové identitycs_CZ
dc.subjectgendercs_CZ
dc.subjectsociálně-kognitivní teoriecs_CZ
dc.subjectnon-binary identityen_US
dc.subjectgender identityen_US
dc.subjectdevelopment of non-binary gender identityen_US
dc.subjectsocial cognitive theoryen_US
dc.titleVývoj nebinární genderové identity z hlediska socio-kognitivní teoriecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-05-24
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId265565
dc.title.translatedThe development of nonbinary gender identity from the perspective of social cognitive theoryen_US
dc.contributor.refereeFrancová, Veronika
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce pojednává o vývoji nebinární genderové identity za použití rámce sociálně- kognitivní teorie. Práce si klade tři cíle. Zaprvé porozumět, co pro nebinární osoby znamená gender, genderová identita a binární pojetí genderu. Zadruhé zjistit, které významné aspekty vstupují do vývoje nebinární genderové identity a zatřetí prozkoumat, jakým způsobem nahlížet na nebinární genderovou identitu prostřednictvím sociálně-kognitivní teorie. Teoretická část je zaměřena na téma genderové socializace, genderu a genderové identity a teoretických hledisek, která se vývojem genderové identity zabývají. Následně se zaměřuje na vývoj nebinární genderové identity a dílčí oblasti. Empirická část představuje vlastní výzkum. Byly provedeny polostrukturované rozhovory s devíti nebinárními osobami ve věku od 18-25 let tematicky orientované na jejich subjektivní prožitky vývoje genderové identity. Data byla analyzována prostřednictvím reflexivní tematické analýzy. Následně byla stanovena témata "Existovat mimo škatulky", "(Ne)viditelnost" a "Takové zvířátko". Na základě analýzy byly zodpovězeny výzkumné otázky. Práce ukázala, že nebinární osoby vnímají svou odlišnost již v dětství, ačkoliv až do adolescence nevědí, co tato odlišnost znamená. V adolescenci se prostřednictvím internetu a osob v jejich životě...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis discusses the development of non-binary gender identity using the framework of social cognitive theory. The thesis has three objectives. Firstly, to understand what gender, gender identity and the binary concept of gender mean for non-binary people. Second, to identify which significant aspects enter into the development of non-binary gender identity and third, to explore how to view non-binary gender identity through the lens of social cognitive theory.The theoretical section focuses on gender socialization, gender and gender identity and the theoretical perspectives that address gender identity development. It then focuses on the development of non-binary gender identity and subfields. The empirical section presents the actual research. Semi-structured interviews were conducted with nine non-binary individuals aged 18-25 years old thematically focused on their subjective experiences of gender identity development. The data were analysed through reflective thematic analysis. Subsequently, the themes of "Existing outside the box", "(In)visibility" and "Such a pet" were established. Based on the analysis, the research questions were answered. The thesis showed that non-binary persons perceive their difference already in childhood, although they do not know what this difference means until...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV