Práce s emocemi při rozvoji čtenářství pohledem učitelů a žáků 1. stupně
Working with emotions in the development of reading from the point of view of teachers and pupils of the 1st grade
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189605Identifikátory
SIS: 254558
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ronková, Jolana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
24. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
emoce, emoční gramotnost, emoční inteligence, 1. stupeň ZŠKlíčová slova (anglicky)
emotions, emotional literacy, emotional intelligence, 1st grade of elementary schoolDiplomová práce se zabývá zprostředkováním emoční gramotnosti skrze práci s literárním textem očima žáků a učitelů 1. stupně základní školy. Pro účel práce bylo vytvořeno pět lekcí založených na principu třífázového modelu učení E-U-R a zaměřených na práci s emocemi, které byly následně realizovány a reflektovány. K evaluaci lekcí byla využita autoevaluace a formativní evaluace, která zajišťovala kvalitativními přístupy zpětnou vazbu od hospitujícího pedagoga i od žáků (a to jak metodou rozhovoru, tak obsahové analýzy jejich produktů). Jednalo se o polostrukturované skupinové rozhovory se žáky a individuální rozhovory s učitelem. Lekce byly realizovány, reflektovány a evaluovány na základní škole ve 3. ročníku o 22 žácích (10 dívek, 12 chlapců) v průběhu září/října 2023. Čtenářské lekce orientované na rozvoj emoční gramotnosti zlepšily schopnost žáků vyjadřovat své pocity, ovlivnily jejich postoje a myšlení a podpořily vzájemný respekt k různorodosti. Tyto lekce mohou být zdrojem inspirace pro další pedagogy. KLÍČOVÁ SLOVA emoce, emoční gramotnost, emoční inteligence, 1. stupeň ZŠ
The diploma thesis deals with the mediation of emotional literacy through work with a literary text through the eyes of pupils and teachers of the first grade of primary school. For the purpose of the work, five lessons were created based on the principle of the three-phase E-U-R learning model and focused on working with emotions, which were subsequently implemented and reflected upon. To evaluate the lessons, self-evaluation, and formative evaluation were used, which provided qualitative approaches to feedback from the visiting teacher and the students (both by interview method and content analysis of their products). These were semi-structured group interviews with pupils and individual interviews with the teacher. The lessons were implemented, reflected on, and evaluated at a primary school in the third year of 22 pupils (10 girls, 12 boys) during September/October 2023. Reading lessons oriented towards the development of emotional literacy improved the pupils' ability to express their feelings, influenced their attitudes and thinking, and fostered mutual respect for diversity. These lessons can be a source of inspiration for other educators. KEYWORDS emotions, emotional literacy, emotional intelligence, the 1st grade of elementary school