dc.contributor.advisor | Rusek, Martin | |
dc.creator | Štruplová, Hana | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T00:43:29Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T00:43:29Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/189610 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se věnuje využívání materiálních didaktických prostředků ve výuce chemie na základních školách v České republice. Výzkum se primárně zaměřil na učební pomůcky a didaktickou techniku z důvodu jejich bližšího vztahu k obsahu, metodám a formám výuky. Zvláštní zřetel byl kladen na využívání učebnic a jejich strukturních komponentů. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaké materiální didaktické prostředky se v uvedených vyučovacích hodinách vyskytují, jaká je doba a způsob jejich využívání ve výuce. V rámci používání učebnic měla bakalářské práce za cíl zmapovat, jaké strukturní komponenty učebnic se ve výuce chemie využívají a při jakých tématech. V teoretické části se proto práce zabývá charakteristikou těchto vybraných prostředků, která navazuje na jejich význam ve výuce. Výzkumnou metodou bylo systematické pozorování vyučovacích hodin chemie základních škol v České republice. Analýzou sesbíraných dat bylo zjištěno, že nejvíce se ve vyučovacích hodinách chemie objevovalo využívání tabule, pracovního listu či tištěného materiálu a různého ICT. Učebnice se v rámci výzkumu využívaly ve 21 % sledovaných vyučovacích hodin. Z dat vyplynulo, že na druh využívaného prostředku má vliv i probírané téma. Výsledky výzkumu by mohly posloužit jako podklad pro rozvoj moderní a interaktivní výuky... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This bachelor's thesis focuses on the use of material didactic tools in teaching chemistry at lower-secondary schools in the Czech Republic. The research primarily concentrated on instructional tools and didactic technology due to their closer relation to the content, methods, and forms of teaching. Special emphasis was placed on the use of textbooks and their structural components. The goal of the bachelor's thesis was to identify which material didactic tools are present in the lessons, as well as their duration and mode of use in teaching. Specifically regarding textbooks, the thesis aimed to map out which structural components of textbooks are utilized in chemistry lessons and with which topics. Therefore, in the theoretical part, the thesis addresses the characteristics of these selected tools, followed by an examination of their significance in teaching. The research method employed was systematic observation of chemistry lessons in lower-secondary schools across the Czech Republic. The analysis of the collected data revealed that blackboards, worksheets, printed materials, and various ICT tools were most frequently used in chemistry lessons. Textbooks were used in 21 % of the observed lessons. The data also indicated that the type of tool used was influenced by the topic being discussed. The... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | teaching chemistry | en_US |
dc.subject | material didactic tools | en_US |
dc.subject | instructional tools | en_US |
dc.subject | didactic technology | en_US |
dc.subject | textbooks | en_US |
dc.subject | structural components of textbook | en_US |
dc.subject | výuka chemie | cs_CZ |
dc.subject | materiální didaktické prostředky | cs_CZ |
dc.subject | učební pomůcky | cs_CZ |
dc.subject | didaktická technika | cs_CZ |
dc.subject | učebnice | cs_CZ |
dc.subject | strukturní komponenty učebnice | cs_CZ |
dc.title | Výzkum materiálních didaktických prostředků používaných ve výuce chemie na základních školách v České republice | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-05-23 | |
dc.description.department | Katedra chemie a didaktiky chemie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 256749 | |
dc.title.translated | Research on material didactic tools used in teaching chemistry at lower-secondary schools in Czechia | en_US |
dc.contributor.referee | Hamerská, Lucie | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Chemie se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Matematika se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.program | Chemistry for Teacher Education | en_US |
thesis.degree.program | Chemie se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra chemie a didaktiky chemie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Chemie se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Matematika se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Chemie se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Chemistry for Teacher Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se věnuje využívání materiálních didaktických prostředků ve výuce chemie na základních školách v České republice. Výzkum se primárně zaměřil na učební pomůcky a didaktickou techniku z důvodu jejich bližšího vztahu k obsahu, metodám a formám výuky. Zvláštní zřetel byl kladen na využívání učebnic a jejich strukturních komponentů. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaké materiální didaktické prostředky se v uvedených vyučovacích hodinách vyskytují, jaká je doba a způsob jejich využívání ve výuce. V rámci používání učebnic měla bakalářské práce za cíl zmapovat, jaké strukturní komponenty učebnic se ve výuce chemie využívají a při jakých tématech. V teoretické části se proto práce zabývá charakteristikou těchto vybraných prostředků, která navazuje na jejich význam ve výuce. Výzkumnou metodou bylo systematické pozorování vyučovacích hodin chemie základních škol v České republice. Analýzou sesbíraných dat bylo zjištěno, že nejvíce se ve vyučovacích hodinách chemie objevovalo využívání tabule, pracovního listu či tištěného materiálu a různého ICT. Učebnice se v rámci výzkumu využívaly ve 21 % sledovaných vyučovacích hodin. Z dat vyplynulo, že na druh využívaného prostředku má vliv i probírané téma. Výsledky výzkumu by mohly posloužit jako podklad pro rozvoj moderní a interaktivní výuky... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor's thesis focuses on the use of material didactic tools in teaching chemistry at lower-secondary schools in the Czech Republic. The research primarily concentrated on instructional tools and didactic technology due to their closer relation to the content, methods, and forms of teaching. Special emphasis was placed on the use of textbooks and their structural components. The goal of the bachelor's thesis was to identify which material didactic tools are present in the lessons, as well as their duration and mode of use in teaching. Specifically regarding textbooks, the thesis aimed to map out which structural components of textbooks are utilized in chemistry lessons and with which topics. Therefore, in the theoretical part, the thesis addresses the characteristics of these selected tools, followed by an examination of their significance in teaching. The research method employed was systematic observation of chemistry lessons in lower-secondary schools across the Czech Republic. The analysis of the collected data revealed that blackboards, worksheets, printed materials, and various ICT tools were most frequently used in chemistry lessons. Textbooks were used in 21 % of the observed lessons. The data also indicated that the type of tool used was influenced by the topic being discussed. The... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra chemie a didaktiky chemie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |