Zkušenosti učitelů s výukou sexuální výchovy
Teacher's experiences with sex education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189612Identifikátory
SIS: 259916
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Macháčková, Marcela
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
24. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
sexuální výchova, vyučující, postoje, sexualita, tematická analýza,genderové nerovnosti, inkluzivitaKlíčová slova (anglicky)
sex education, teachers, attitudes, sexuality, thematic analysis, genderinequalities, inclusivityPrávo na sexuální výchovu patří mezi práva na informace a vzdělání a je tak součástí lidských práv. Sexualita se týká všech a je důležitou součástí lidského života již od narození. Přesto však sexuální výchova není ve školách prioritou. Cílem této práce bylo prozkoumat zkušenosti učitelů, kteří působí zároveň jako metodici prevence, v oblasti sexuální výchovy a zjistit, jakou formu má sexuální výchova na vybraných základních školách. Výzkumu se zúčastnilo sedm respondentů ze základních škol ve venkovských oblastech Středočeského kraje. Ke sběru dat jsem využila polostrukturovaných rozhovorů a data jsem následně analyzovala pomocí tematické analýzy. Z dat vyplývá, že poskytovaná sexuální výchova je nekonzistentní a nestrukturovaná. Vyučující často neznají aktuální přístupy k sexuální výchově, které vycházejí z novodobých výzkumů a žákům tak nejsou poskytovány vhodné informace. Velmi často sexuální výchova nesplňovala zásady efektivní primární prevence, soustředila se pouze na kognitivní složku změny postojů, či afektivní složku - strach, případně neprezentovala žákům dostatečně pozitivní aspekty sexuality. V případě, že by školy dbaly na kvalitní výuku sexuální výchovy, vyučující získávali nutnou podporu a vzdělávání v oblasti a měli by možnost předat žákům kontakty na návazné odborné služby, je...
The right to sex education is part of the right to information and education and thus represents a part of human rights. Sexuality concerns everyone and is an important part of human life since birth. Yet sex education is not a priority in schools. The aim of this study was to investigate the experiences of teachers, who also act as prevention methodologists, in the field of sex education and to find out what form sex education takes in selected primary schools. Seven respondents from primary schools in rural areas of the central part of Czech republic participated in the research. Semi-structured interviews were used to collect data, which was then analyzed using thematic analysis. The data shows that the sex education provided is inconsistent and unstructured. Teachers are often unaware of current approaches to sex education based on recent research, therefore students are not provided with appropriate information. Very often, sex education did not meet the principles of effective primary prevention, focusing either only on the cognitive component of attitude change or the affective component of fear, or did not present enough of the positive aspects of sexuality to students. Perhpas, if quality sex education was the school's priority, if teachers received the necessary support and training in...