dc.contributor.advisor | Laufková, Veronika | |
dc.creator | Kollárová, Barbora | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T13:15:04Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T13:15:04Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/189619 | |
dc.description.abstract | 1 ABSTRAKT Diplomová práce se zaměřuje na zprostředkování tématu jinakosti na 1. stupni základní školy v hodinách literární výchovy. V teoretické části jsou definovány základní pojmy a témata spojená s jinakostí. Dále jsou zde uvedeny metody výuky literární výchovy a programu RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking), společně s charakteristikou rozvoje čtenářství. V této části diplomové práce byla také položena a zodpovězena první výzkumná otázka. Byly zde klasifikovány literární žánry a typy jinakosti v závislosti na rešerši a obsahové analýze literatury pro děti a mládež. Závěrem byl sepsán seznam publikací společně s popisem jinakosti. Z těchto publikací bylo vybráno pět titulů (Strakáč a Tioni, Kamil neumí létat: pohádka o špačkovi knihomolovi, Kiko a tajemství papírového motýla, Jak voní týden a Pravidla skutečných ninjů), které byly podkladem pro přípravu lekcí literární výchovy, použitých v praktické části. V praktické části byly připraveny, realizovány a evaluovány tyto lekce, které měly za cíl seznámit žáky s různými typy jinakosti (multikulturní a vzhledová jinakost, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, odlišné rodinné zázemí nebo odlišné zájmy, názory) a prokázat, že lze v hodinách literatury tyto témata s žáky otevírat. Pro sběr dat bylo zvoleno nestrukturované zúčastněné... | cs_CZ |
dc.description.abstract | 1 ABSTRACT The thesis focuses on the mediation of the theme of otherness in literature lessons in primary education. In the theoretical part, the basic concepts and topics related to otherness are described. Moreover, the methods of teaching literary education and the RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking) program are presented there, together with the characteristics of literacy development. The first research question was also posed and answered in this section of the thesis. Literary genres and types of otherness were there classified according to the research and content analysis of literature for children and youth. Finally, a list of publications was written along with a description of otherness. From these publications, five titles (Strakáč a Tioni, Kamil neumí létat: pohádka o špačkovi knihomolovi, Kiko a tajemství papírového motýla, Jak voní týden and Pravidla skutečných ninjů) were selected for the preparation of the literary education lessons used in the practical part. In the practical part, the following lessons were prepared, implemented, and evaluated with the aim of familiarizing students with different types of otherness (multicultural and appearance differences, pupils with special educational needs, different family backgrounds and different interests or opinions) and... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | otherness | en_US |
dc.subject | difference | en_US |
dc.subject | literature education | en_US |
dc.subject | development of reading literacy | en_US |
dc.subject | methods of developing critical thinking | en_US |
dc.subject | literature for children and young adults | en_US |
dc.subject | jinakost | cs_CZ |
dc.subject | odlišnost | cs_CZ |
dc.subject | literární výchova | cs_CZ |
dc.subject | rozvoj čtenářství | cs_CZ |
dc.subject | metody rozvoje kritického myšlení | cs_CZ |
dc.subject | literatura pro děti a mládež | cs_CZ |
dc.title | Zprostředkování tématu jinakosti na 1. stupni základní školy v hodinách literární výchovy | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-05-24 | |
dc.description.department | Katedra české literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 261107 | |
dc.title.translated | how to convey the theme of otherness through working with a book in primary education | en_US |
dc.contributor.referee | Komberec, Filip | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra české literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | 1 ABSTRAKT Diplomová práce se zaměřuje na zprostředkování tématu jinakosti na 1. stupni základní školy v hodinách literární výchovy. V teoretické části jsou definovány základní pojmy a témata spojená s jinakostí. Dále jsou zde uvedeny metody výuky literární výchovy a programu RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking), společně s charakteristikou rozvoje čtenářství. V této části diplomové práce byla také položena a zodpovězena první výzkumná otázka. Byly zde klasifikovány literární žánry a typy jinakosti v závislosti na rešerši a obsahové analýze literatury pro děti a mládež. Závěrem byl sepsán seznam publikací společně s popisem jinakosti. Z těchto publikací bylo vybráno pět titulů (Strakáč a Tioni, Kamil neumí létat: pohádka o špačkovi knihomolovi, Kiko a tajemství papírového motýla, Jak voní týden a Pravidla skutečných ninjů), které byly podkladem pro přípravu lekcí literární výchovy, použitých v praktické části. V praktické části byly připraveny, realizovány a evaluovány tyto lekce, které měly za cíl seznámit žáky s různými typy jinakosti (multikulturní a vzhledová jinakost, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, odlišné rodinné zázemí nebo odlišné zájmy, názory) a prokázat, že lze v hodinách literatury tyto témata s žáky otevírat. Pro sběr dat bylo zvoleno nestrukturované zúčastněné... | cs_CZ |
uk.abstract.en | 1 ABSTRACT The thesis focuses on the mediation of the theme of otherness in literature lessons in primary education. In the theoretical part, the basic concepts and topics related to otherness are described. Moreover, the methods of teaching literary education and the RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking) program are presented there, together with the characteristics of literacy development. The first research question was also posed and answered in this section of the thesis. Literary genres and types of otherness were there classified according to the research and content analysis of literature for children and youth. Finally, a list of publications was written along with a description of otherness. From these publications, five titles (Strakáč a Tioni, Kamil neumí létat: pohádka o špačkovi knihomolovi, Kiko a tajemství papírového motýla, Jak voní týden and Pravidla skutečných ninjů) were selected for the preparation of the literary education lessons used in the practical part. In the practical part, the following lessons were prepared, implemented, and evaluated with the aim of familiarizing students with different types of otherness (multicultural and appearance differences, pupils with special educational needs, different family backgrounds and different interests or opinions) and... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literatury | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |