Canisterapie v mateřské škole
Canistherapy in Kindergarten
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189628Identifikátory
SIS: 268224
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Viktorová, Ida
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
27. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
canisterapie, děti, vztahy, aktivity, zvíře, fenkaKlíčová slova (anglicky)
canistherapy, children, relationships, activities,animal, bitchDiplomová práce se zabývá otázkou, jakým způsobem je možné zařadit canisterapeutické aktivity pro zdravé děti do programu mateřské školy. Cílem teoretické části bylo popsat specifika vývoje předškolního věku v různých rovinách. Charakterizovat základní pojmy z oboru canisterapie a zmínit obecná pravidla zajišťující bezpečné a hygienické prostředí. Výzkumné šetření probíhalo u dvou různých věkových skupin. Z výzkumu vyplývají rozdíly ve zkušenostech, v reakcích na živé zvíře a v rozvoji vztahů. Rozdílné reakce a prožitky poukazují na potřebu zohlednění věkových specifik při plánování terapeutických aktivit. V průběhu práce byly sledovány přínosy canisterapie na rozvoj dětí v souladu s cíli a výstupy ve vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. K řešení byly použity metody zúčastněného pozorování, rozhovorů a akčního výzkumu. Ověření probíhalo formou realizace připravených canisterapeutických aktivit s následným vyhodnocením cílů a dosažených kompetencí. Výsledky studie naznačují pozitivní vliv canisterapie na celkový rozvoj dětí a podporu schopnosti učení a získávání dovedností v různých oblastech. Tato práce přináší pohled na využití canisterapie jako efektivního nástroje ve vzdělávacím prostředí. KLÍČOVÁ SLOVA canisterapie, děti, vztahy, aktivity, zvíře, fenka
This thesis focuses on the question of inclusion of canistherapy activities for healthy children into the program of kindergardens. The aim of the theoretical par was to describe the specifics of the development of pre-school age on different levels, characterise of the basic terms from the field of canistherapy and note the general rules ensuring the safety and hygienic environment. The research took place focusing on two different age groups. The research shows differences in the levels of knowledge, reactions to a live animal and the development of relationships. Different reactions and experiences further show the need of inclusion of all specifics of different ages when planing the therapeutical activities. During the research there were identified the benefits of canistherapy within the development of children in line with the aims and outcomes of the educational program for pre-school education. To carry out the experiment, the methods of observation, interviews and active research were applied.The verification took place through the realisation of prepared canistherapy activities with the following evaluation of goals and achieved competencies. The results show positive effect of canistherapies on the entire development of children and the support of the learning skills and ability to...