Profesní kompetence učitelů v předškolním vzdělávání - profilace v konceptu Reggio Emilia perspektivou učitelů ve frankofonní části Švýcarska
Professional Competences of Preschool Teachers - Profiling in the Reggio Emilia Concept from the Perspective of Teachers in the French-speaking part of Switzerland
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189648Identifikátory
SIS: 256473
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ristić, Petra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
27. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Pedagogika Reggio Emilia, předškolní vzdělávání ve frankofonním Švýcarsku, osobnost a kompetence učitele, kvalifikace učitelů dětí předškolního věkuKlíčová slova (anglicky)
Reggio Emilia pedagogy, preschool education in French-speaking Switzerland, teachers' personalities and competencies, preschool teachers' qualificationsDiplomová práce se zaměřuje na zkoumání kompetencí pedagogů, na preprimárním vzdělávacím stupni, v instituci, která je inspirovaná Reggio Emilia pedagogikou, a v klasických institucích ve frankofonní oblasti Švýcarska. Práce si klade za cíl prozkoumat a analyzovat, jakými kompetencemi disponují učitelé v Reggio Emilia inspired zařízení (Švýcarsko). Teoretická část práce definuje teoretická východiska klasifikace a kompetencí učitele pro děti ve věku od čtyř do šesti let ve frankofonním Švýcarsku, kompetenční rámec předškolního pedagoga v českém pojetí a klíčové charakteristiky inovativního pedagogického směru Reggio Emilia a profesní kompetence pedagogů působících v Reggio Emilia vzdělávacích institucích. Následně představuje komparaci kompetencí učitelů ve švýcarském a českém vzdělávacím systému a v Reggio Emilia přístupu. Empirická část práce zkoumá kompetenční rámec učitele pracujícího s věkovou skupinou dětí od čtyř do šesti let ve škole, která se řídí konceptem Reggio Emilia pedagogiky (Švýcarsko) a povědomí učitelů v klasických školách (Švýcarsko, kanton Vaud) o Reggio Emilia pedagogice. Výzkum využil sběru dat pomocí dvou dotazníků vlastní konstrukce. Data z dotazníku byla kódována. Výsledky šetření ukázaly, jakými kompetencemi disponují učitelé ve škole, která se řídí Reggio Emilia...
This thesis investigates the competences of pre-primary teachers in institutions inspired by Reggio Emilia pedagogy and classical institutions in the Francophone area of Switzerland. The aim is to explore and analyze the competences possessed by teachers in Reggio Emilia inspired institutions in Switzerland. The theoretical part of the thesis defines the theoretical background of teacher classification and competences for children aged four to six years in Francophone Switzerland. It also covers the competence framework of pre-school teachers in the Czech concept, the key characteristics of the innovative Reggio Emilia pedagogical direction, and the professional competences of teachers working in Reggio Emilia educational institutions. The paper presents a comparison of teacher competences in the Swiss and Czech education systems, as well as in the Reggio Emilia approach. The empirical section examines the competence framework of teachers working with children aged four to six in a school following the concept of Reggio Emilia pedagogy in Switzerland, and the awareness of teachers in classical schools in the canton of Vaud, Switzerland, of Reggio Emilia pedagogy. The research employed two questionnaires designed by the author for data collection. The questionnaire data was coded. The survey...