Klima škol v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách
The climate of schoools in socially excluded and non-excluded localities
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189649Identifiers
Study Information System: 265265
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Kadrnožková, Monika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Klima školy, vyloučené lokality, dotazník, starší školní věk, učitelé, žáciKeywords (English)
School climate, excluded localities, questionnaire, older school age, teachers, pupilsBakalářská práce se zabývá analýzou klimatu škol v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách. Toto téma je aktuální, je proto důležité se jím dále zaobírat V teoretické části jsou vymezeny základní okruhy sledované problematiky a to s akcentem na klima školní třídy a jednotlivé vybrané aktéry tohoto školního života. V praktické části je zkoumáno klima škol z vyloučených a nevyloučených lokalit. Výzkum je proveden na základě souboru dotazníků Klima školy (Grecmanová a kol., 2012) pro učitele a žáky. Respondenty jsou žáci základních škol, konkrétně druhého stupně základní školy. Cílem práce je zjistit, analyzovat a porovnat rozdíly v hodnocení vybraných oblastí klimatu škol v těchto lokalitách žáky a učiteli. Celkový počet žáků jednotlivých škol je 592, kdy z vyloučených lokalit je 273 žáků a z nevyloučených 319 žáků. Výsledky zjištěné v dotazníku pro žáky jsou následně porovnány s hodnocením průnikových položek dotazníku pro učitele. KLÍČOVÁ SLOVA Klima školy, vyloučené lokality, dotazník, starší školní věk, učitelé, žáci
The bachelor's thesis deals with the analysis of the climate of schools in socially excluded and non-excluded locations. This is a very relevant topic these days, so it's important to search more about it. Theoretical part of thesis, is focused on the definition of the basic areas of the monitored issue, with an emphasis on the climate of the school classroom and individual selected actors of this school life. The practical part examines the climate of schools from excluded and non-excluded locations. The research is conducted on the basis of a set of Klima školy questionnaires (Grecmanová et al., 2012) for teachers and pupils. The respondents are elementary school students, specifically the second grade of elementary school. The aim of the work is to find out, analyze and compare the differences in the evaluation of selected areas of school climate in these locations by pupils and teachers. The total number of pupils in individual schools is 592, with 273 pupils from excluded locations and 319 pupils from non-excluded locations. The results found in the questionnaire for pupils are subsequently compared with the evaluation of the intersectional items of the questionnaire for teachers. KEYWORDS School climate, excluded localities, questionnaire, older school age, teachers, pupils