dc.contributor.advisor | Štípek, Jiří | |
dc.creator | Benýšek, Vojtěch | |
dc.date.accessioned | 2024-11-28T17:00:56Z | |
dc.date.available | 2024-11-28T17:00:56Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/189686 | |
dc.description.abstract | 1 ABSTRAKT Bakalářská práce se zabývá tématem rozvoje algoritmického myšlení žáků prostřednictvím herních projektů ve vývojovém prostředí Scratch. Hlavním cílem práce bylo vytvořit soubor na sebe navazujících lekcí (kurz) ve Scratch, který by bylo možno využít jako metodiku v hodinách informatiky pro rozvoj algoritmického myšlení žáků ve věku 8-10 let. Teoretická část se věnuje zejména pojmu informatické, resp. algoritmické myšlení, přičemž se opírá o studium odborných zdrojů. Zaměřuje se na vysvětlení a definování těchto termínů, u algoritmického myšlení jsou identifikovány možnosti jeho rozvoje s důrazem na programování. Za účelem nalezení dalších přístupů k rozvoji algoritmického myšlení byl zanalyzován jak Rámcový vzdělávací program České republiky, tak i příslušné dokumenty vybraných evropských států. Poznatky získané v teoretické části byly následně zužitkovány v části praktické, tedy při vytváření samotného kurzu. Ten sestává z deseti lekcí, jejichž hlavní náplní je tvorba projektu. Pro motivování žáků bylo rozhodnuto, že projekty budou vždy hrami. Lekce kromě postupu možného řešení obsahují i metodické poznámky, které vyučující upozorňují na případná úskalí, či informují, jak vést výklad dané problematiky. Soubor lekcí byl následně ověřen v hodinách kroužku programování na dvou skupinách po devíti... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The bachelor thesis focuses on the topic of developing pupils' algorithmic thinking through gaming projects in the Scratch development environment. The main goal of the work was to create a set of interconnected lessons (a course) in Scratch, which could be used as educational material in computer science classes to develop algorithmic thinking of students aged 8-10 years. The theoretical part mainly addresses the concept of computational, or rather, algorithmic thinking, relying on the study of professional sources. It focuses on explaining and defining these terms, identifying the possibilities of developing algorithmic thinking with an emphasis on programming. To find further approaches to the development of algorithmic thinking, both the Czech Republic's educational plan and those of selected European countries were analyzed. The insights gained in the theoretical part were subsequently utilized in the practical part, i.e., in creating the course itself. This course consists of ten lessons, the main content of which is project creation. To motivate students, it was decided that the projects would always be games. The lessons, besides the possible solution procedure, also contain methodological notes, which alert teachers to potential pitfalls or inform them how to present the given topic. The... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | algorithmic thinking | en_US |
dc.subject | computational thinking | en_US |
dc.subject | development of algorithmic thinking | en_US |
dc.subject | educational programming languages for children | en_US |
dc.subject | block-structured programming | en_US |
dc.subject | Scratch | en_US |
dc.subject | game projects | en_US |
dc.subject | educational material | en_US |
dc.subject | algoritmické myšlení | cs_CZ |
dc.subject | informatické myšlení | cs_CZ |
dc.subject | rozvoj algoritmického myšlení | cs_CZ |
dc.subject | dětské programovací jazyky | cs_CZ |
dc.subject | blokové programování | cs_CZ |
dc.subject | Scratch | cs_CZ |
dc.subject | herní projekty | cs_CZ |
dc.subject | učební materiál | cs_CZ |
dc.title | Rozvoj algoritmického myšlení žáků prostřednictvím herních projektů v prostředí Scratch | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-05-27 | |
dc.description.department | Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 269539 | |
dc.title.translated | Development of Pupils' Algorithmic Thinking Through Game Projects in Scratch | en_US |
dc.contributor.referee | Černochová, Miroslava | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Informační technologie se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.program | Information and Communication Technology for Teacher Education | en_US |
thesis.degree.program | Informační technologie se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Informační technologie se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Informační technologie se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Information and Communication Technology for Teacher Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | 1 ABSTRAKT Bakalářská práce se zabývá tématem rozvoje algoritmického myšlení žáků prostřednictvím herních projektů ve vývojovém prostředí Scratch. Hlavním cílem práce bylo vytvořit soubor na sebe navazujících lekcí (kurz) ve Scratch, který by bylo možno využít jako metodiku v hodinách informatiky pro rozvoj algoritmického myšlení žáků ve věku 8-10 let. Teoretická část se věnuje zejména pojmu informatické, resp. algoritmické myšlení, přičemž se opírá o studium odborných zdrojů. Zaměřuje se na vysvětlení a definování těchto termínů, u algoritmického myšlení jsou identifikovány možnosti jeho rozvoje s důrazem na programování. Za účelem nalezení dalších přístupů k rozvoji algoritmického myšlení byl zanalyzován jak Rámcový vzdělávací program České republiky, tak i příslušné dokumenty vybraných evropských států. Poznatky získané v teoretické části byly následně zužitkovány v části praktické, tedy při vytváření samotného kurzu. Ten sestává z deseti lekcí, jejichž hlavní náplní je tvorba projektu. Pro motivování žáků bylo rozhodnuto, že projekty budou vždy hrami. Lekce kromě postupu možného řešení obsahují i metodické poznámky, které vyučující upozorňují na případná úskalí, či informují, jak vést výklad dané problematiky. Soubor lekcí byl následně ověřen v hodinách kroužku programování na dvou skupinách po devíti... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor thesis focuses on the topic of developing pupils' algorithmic thinking through gaming projects in the Scratch development environment. The main goal of the work was to create a set of interconnected lessons (a course) in Scratch, which could be used as educational material in computer science classes to develop algorithmic thinking of students aged 8-10 years. The theoretical part mainly addresses the concept of computational, or rather, algorithmic thinking, relying on the study of professional sources. It focuses on explaining and defining these terms, identifying the possibilities of developing algorithmic thinking with an emphasis on programming. To find further approaches to the development of algorithmic thinking, both the Czech Republic's educational plan and those of selected European countries were analyzed. The insights gained in the theoretical part were subsequently utilized in the practical part, i.e., in creating the course itself. This course consists of ten lessons, the main content of which is project creation. To motivate students, it was decided that the projects would always be games. The lessons, besides the possible solution procedure, also contain methodological notes, which alert teachers to potential pitfalls or inform them how to present the given topic. The... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |