Zobrazit minimální záznam

Development of Pupils' Algorithmic Thinking Through Game Projects in Scratch
dc.contributor.advisorŠtípek, Jiří
dc.creatorBenýšek, Vojtěch
dc.date.accessioned2024-11-28T17:00:56Z
dc.date.available2024-11-28T17:00:56Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/189686
dc.description.abstract1 ABSTRAKT Bakalářská práce se zabývá tématem rozvoje algoritmického myšlení žáků prostřednictvím herních projektů ve vývojovém prostředí Scratch. Hlavním cílem práce bylo vytvořit soubor na sebe navazujících lekcí (kurz) ve Scratch, který by bylo možno využít jako metodiku v hodinách informatiky pro rozvoj algoritmického myšlení žáků ve věku 8-10 let. Teoretická část se věnuje zejména pojmu informatické, resp. algoritmické myšlení, přičemž se opírá o studium odborných zdrojů. Zaměřuje se na vysvětlení a definování těchto termínů, u algoritmického myšlení jsou identifikovány možnosti jeho rozvoje s důrazem na programování. Za účelem nalezení dalších přístupů k rozvoji algoritmického myšlení byl zanalyzován jak Rámcový vzdělávací program České republiky, tak i příslušné dokumenty vybraných evropských států. Poznatky získané v teoretické části byly následně zužitkovány v části praktické, tedy při vytváření samotného kurzu. Ten sestává z deseti lekcí, jejichž hlavní náplní je tvorba projektu. Pro motivování žáků bylo rozhodnuto, že projekty budou vždy hrami. Lekce kromě postupu možného řešení obsahují i metodické poznámky, které vyučující upozorňují na případná úskalí, či informují, jak vést výklad dané problematiky. Soubor lekcí byl následně ověřen v hodinách kroužku programování na dvou skupinách po devíti...cs_CZ
dc.description.abstractThe bachelor thesis focuses on the topic of developing pupils' algorithmic thinking through gaming projects in the Scratch development environment. The main goal of the work was to create a set of interconnected lessons (a course) in Scratch, which could be used as educational material in computer science classes to develop algorithmic thinking of students aged 8-10 years. The theoretical part mainly addresses the concept of computational, or rather, algorithmic thinking, relying on the study of professional sources. It focuses on explaining and defining these terms, identifying the possibilities of developing algorithmic thinking with an emphasis on programming. To find further approaches to the development of algorithmic thinking, both the Czech Republic's educational plan and those of selected European countries were analyzed. The insights gained in the theoretical part were subsequently utilized in the practical part, i.e., in creating the course itself. This course consists of ten lessons, the main content of which is project creation. To motivate students, it was decided that the projects would always be games. The lessons, besides the possible solution procedure, also contain methodological notes, which alert teachers to potential pitfalls or inform them how to present the given topic. The...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectalgorithmic thinkingen_US
dc.subjectcomputational thinkingen_US
dc.subjectdevelopment of algorithmic thinkingen_US
dc.subjecteducational programming languages for childrenen_US
dc.subjectblock-structured programmingen_US
dc.subjectScratchen_US
dc.subjectgame projectsen_US
dc.subjecteducational materialen_US
dc.subjectalgoritmické myšlenícs_CZ
dc.subjectinformatické myšlenícs_CZ
dc.subjectrozvoj algoritmického myšlenícs_CZ
dc.subjectdětské programovací jazykycs_CZ
dc.subjectblokové programovánícs_CZ
dc.subjectScratchcs_CZ
dc.subjectherní projektycs_CZ
dc.subjectučební materiálcs_CZ
dc.titleRozvoj algoritmického myšlení žáků prostřednictvím herních projektů v prostředí Scratchcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-05-27
dc.description.departmentKatedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId269539
dc.title.translatedDevelopment of Pupils' Algorithmic Thinking Through Game Projects in Scratchen_US
dc.contributor.refereeČernochová, Miroslava
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInformační technologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programInformation and Communication Technology for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programInformační technologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csInformační technologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.csInformační technologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enInformation and Communication Technology for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs1 ABSTRAKT Bakalářská práce se zabývá tématem rozvoje algoritmického myšlení žáků prostřednictvím herních projektů ve vývojovém prostředí Scratch. Hlavním cílem práce bylo vytvořit soubor na sebe navazujících lekcí (kurz) ve Scratch, který by bylo možno využít jako metodiku v hodinách informatiky pro rozvoj algoritmického myšlení žáků ve věku 8-10 let. Teoretická část se věnuje zejména pojmu informatické, resp. algoritmické myšlení, přičemž se opírá o studium odborných zdrojů. Zaměřuje se na vysvětlení a definování těchto termínů, u algoritmického myšlení jsou identifikovány možnosti jeho rozvoje s důrazem na programování. Za účelem nalezení dalších přístupů k rozvoji algoritmického myšlení byl zanalyzován jak Rámcový vzdělávací program České republiky, tak i příslušné dokumenty vybraných evropských států. Poznatky získané v teoretické části byly následně zužitkovány v části praktické, tedy při vytváření samotného kurzu. Ten sestává z deseti lekcí, jejichž hlavní náplní je tvorba projektu. Pro motivování žáků bylo rozhodnuto, že projekty budou vždy hrami. Lekce kromě postupu možného řešení obsahují i metodické poznámky, které vyučující upozorňují na případná úskalí, či informují, jak vést výklad dané problematiky. Soubor lekcí byl následně ověřen v hodinách kroužku programování na dvou skupinách po devíti...cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis focuses on the topic of developing pupils' algorithmic thinking through gaming projects in the Scratch development environment. The main goal of the work was to create a set of interconnected lessons (a course) in Scratch, which could be used as educational material in computer science classes to develop algorithmic thinking of students aged 8-10 years. The theoretical part mainly addresses the concept of computational, or rather, algorithmic thinking, relying on the study of professional sources. It focuses on explaining and defining these terms, identifying the possibilities of developing algorithmic thinking with an emphasis on programming. To find further approaches to the development of algorithmic thinking, both the Czech Republic's educational plan and those of selected European countries were analyzed. The insights gained in the theoretical part were subsequently utilized in the practical part, i.e., in creating the course itself. This course consists of ten lessons, the main content of which is project creation. To motivate students, it was decided that the projects would always be games. The lessons, besides the possible solution procedure, also contain methodological notes, which alert teachers to potential pitfalls or inform them how to present the given topic. The...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV