Vliv sociálního klimatu pedagogického sboru na práci a motivaci pedagogů mateřských škol.
The influence of the social climate of the teaching staff on the work and motivation of kindergarten teachers.
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/189687/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189687Identifikátory
SIS: 245715
Kolekce
- Kvalifikační práce [19336]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ristić, Petra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
27. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sociální klima, pedagogický sbor, pedagog, mateřská škola, motivace, pracovní spokojenost, mezilidské vztahy, faktoryKlíčová slova (anglicky)
social climate, teaching staff, teacher, preschool, motivation, job satisfaction, interpersonal relationships, factorsTato diplomová práce pojednává o vlivu sociálního klimatu pedagogického sboru na pracovní výkon a motivaci učitelů v mateřských školách. Teoretická část práce se věnuje definici pedagogických pracovníků, pracovními povinnostmi, které musejí zastávat a také jejich motivaci. Popsána je také role role ředitelů mateřských škol a jejich vliv na klima pedagogického sboru a motivaci pedagogů. Teoretická část práce vysvětluje rozdíly mezi školním klimatem, klimatem školní třídy a sociálním klimatem pedagogického sboru. Empirická část práce prezentuje výsledky výzkumu. Studie se zamĕřila na zkoumání sociálního klimatu pedagogických pracovníků v mateřských školách a jeho vlivu na motivaci a spokojenost učitelů. V tomto přístupu byla použita kombinace kvantitativních a kvalitativních metod k identifikaci faktorů ovlivňujících klima pedagogického sboru a jejich vlivu na práci a motivaci učitelů. Na základě získaných informací práce uvádí některé možnosti, které by mohly pomoci vybudovat pozitivní klima pedagogického sboru v mateřských školách. Takové návrhy mohou ředitelé či vedoucí pracovníci využít při přípravě akčního plánu určeného k podpoře dobrých vztahů a pracovního prostředí, kde by pedagogové byli motivováni a lépe se jim pracovalo. KLÍČOVÁ SLOVA: sociální klima, pedagogický sbor, pedagog, mateřská...
This diploma thesis discusses the influence of the social climate of the teaching staff on the work performance and motivation of teachers in kindergartens. The theoretical part of the work is dedicated to the definition of teaching staff, the work duties they must perform and also their motivation. The role of kindergarten principals and their influence on the climate of the teaching staff and the motivation of pedagogues is also described. The theoretical part of the thesis explains the differences between the school climate, the classroom climate and the social climate of the teaching staff. The empirical part of the work presents the research results. The study focused on investigating the social climate of teaching staff in kindergartens and its influence on teacher's motivation and satisfaction. In this approach a combination of quantitative and qualitative methods was used to identify factors influencing the climate of the teaching staff and their influence on the work and motivation of teachers. On the basis of the obtained information the work presents some options that could help to build a positive climate for the teaching staff in kindergartens. Such suggestions can be used by directors or senior staff in the preparation of an action plan designed to support good relations and a working...