České populární písně reflektující společnost a události let 1918-1945 a zapojení této tvorby do výuky hudební výchovy
Czech Popular Songs Reflecting Society and Events of 1918-1945 and Involvment This Work to the Music Education.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189711Identifikátory
SIS: 259097
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hons, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
28. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
písně, populární hudba, masové žánry, vlastenectví, meziválečná kultura, kultura protektorátu Čechy a Morava, Karel Hašler, reflexe společnosti, hudební výchovaKlíčová slova (anglicky)
songs, pop music, mass-produced genres, patriotism, interwar culture, culture in the Protectorate Bohemia and Moravia, Karel Hašler, social reflection, music educationTato diplomová práce se zabývá českou populární hudbou se zaměřením na písňovou tvorbu období od vzniku samostatného československého státu až po konec druhé světové války. První republika byla dobou intenzivního kulturního a společenského rozkvětu. Tato práce poté zkoumá zejména, jak na vznik tehdejších písní působily vlivy společnosti, její preference a tendence k vlasteneckým projevům, v neposlední řadě také dobové události. Pozornost je zde věnována žánrům masové produkce populární hudby, jímž se dobově říkalo šlágry, které sloužily jako prostředek pro komentování aktuálních událostí a odrážení atmosféry společnosti. I přes náročné období protektorátu přetrvávala vlastenecká tematika a písně se staly důležitým nástrojem morálního odporu proti fašismu. Ikonou českého hudebního života tohoto období je bezesporu osobnost Karla Hašlera. Jeho tvorba reflektovala národní hrdost a odhodlání v období dramatických událostí. Práce se pokouší o nástin analýzy Hašlerových písní v kontextu dobového vývoje. Důležitou intencí je začlenit toto téma do vyučovacího procesu hudební výchovy. Aspektem je přispět k širšímu porozumění historických souvislostí a významu populární hudby jako zrcadla doby. Vzhledem k požadavkům na výuku hudební výchovy bylo klíčové vytvořit návrhy lekcí v souladu s činnostním pojetím....
The main point of this thesis is the Czech popular music focused on song writing in the period from the establishment of the independent Czechoslovak state to the end of World War II. The first Czechoslovak Republic was an era of intense cultural and social flourishing. Following that, the thesis explores how social influences and preference, current events, and last but not least, tendencies towards patriotic expressions impacted song writing at that time. Attention is given to genres of mass-produced popular music, referred to at the time as "hits" ("šlágry" in Czech) whose contemporary role was to comment on current events and reflect on the societal atmosphere. Despite the challenging period of the Protectorate, patriotic themes persisted, and songs became an important tool of moral resistance against fascism. The icon of Czech musical life of this period is undoubtedly Karel Hašler. His work reflected national pride and determination during dramatic events. The thesis attempts to outline an analysis of Hašler's songs in the context of the contemporary development. One important aim of the entire thesis is to incorporate this topic into the education process of music lessons. Another aspect is to contribute to a broader understanding of historical circumstances and the importance of popular...