dc.contributor.advisor | Dvořáková, Michaela | |
dc.creator | Volejníková, Lucie | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T04:02:20Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T04:02:20Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/189714 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce "Gender ve škole se zaměřením na občanské vzdělávání" se zabývá problematikou genderu ve školním prostředí. Teoretická část práce se zaměřuje na genderovou identitu, genderové stereotypy, genderovou rovnost a reprodukci genderových rolí ve školách. Zvláštní pozornost je také věnována osobnosti učitelů a učitelek a jejich roli v reprodukci genderu. Význam jejich postojů je analyzován v kapitole subjektivní teorie. Hlavní výzkumné otázky, které jsem si při psaní kladla byly: Jaký je postoj konkrétního učitele občanské výchovy k tématu genderu? Jak se postoj učitele občanské výchovy k genderovým tématům projevuje ve výuce občanské výchovy a jaký to má vliv na žáky a žákyně? Empirická část diplomové práce byla proto zaměřená na případovou studii začínajícího učitele občanské výchovy, kterou jsem zjišťovala prostřednictvím výzkumné sondy. Pro hlubší porozumění výzkumného problému jsem využila kombinaci tří metod, a to konkrétně polostrukturovaný rozhovor, zúčastněné pozorování a focus group. Klíčová slova: gender, genderový stereotyp, škola, subjektivní teorie, výchova k občanství | cs_CZ |
dc.description.abstract | The thesis "Gender in Schools with a Focus on Civic Education" deals with the issue of gender in the school environment. The theoretical part of the thesis focuses on gender identity, gender stereotypes, gender equality, and the reproduction of gender roles in schools. Special attention is also paid to the personality of teachers and their role in gender reproduction. The significance of their attitudes is analyzed in the chapter on subjective theory. The main research questions I addressed were: What is the attitude of a specific civic education teacher towards the gender topic? How does the attitude of a civic education teacher towards gender issues manifest in civic education teaching and what impact does it have on students? Therefore, the empirical part of the thesis was focused on a case study of a beginning civic education teacher, which I explored through a research probe. To gain a deeper understanding of the research problem, I employed a combination of three methods, specifically semi-structured interviews, participant observation, and focus groups. Keywords: gender, gender stereotype, school, subjective theory, civic education | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | gender | en_US |
dc.subject | school | en_US |
dc.subject | subjective theory | en_US |
dc.subject | civic education | en_US |
dc.subject | gender | cs_CZ |
dc.subject | škola | cs_CZ |
dc.subject | subjektivní teorie | cs_CZ |
dc.subject | výchova k občanství | cs_CZ |
dc.title | Gender ve škole se zaměřením na občanské vzdělávání | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-05-28 | |
dc.description.department | Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 269657 | |
dc.title.translated | Gender in Education: Focus on Civic Education | en_US |
dc.contributor.referee | Ondráček, Vojtěch | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce "Gender ve škole se zaměřením na občanské vzdělávání" se zabývá problematikou genderu ve školním prostředí. Teoretická část práce se zaměřuje na genderovou identitu, genderové stereotypy, genderovou rovnost a reprodukci genderových rolí ve školách. Zvláštní pozornost je také věnována osobnosti učitelů a učitelek a jejich roli v reprodukci genderu. Význam jejich postojů je analyzován v kapitole subjektivní teorie. Hlavní výzkumné otázky, které jsem si při psaní kladla byly: Jaký je postoj konkrétního učitele občanské výchovy k tématu genderu? Jak se postoj učitele občanské výchovy k genderovým tématům projevuje ve výuce občanské výchovy a jaký to má vliv na žáky a žákyně? Empirická část diplomové práce byla proto zaměřená na případovou studii začínajícího učitele občanské výchovy, kterou jsem zjišťovala prostřednictvím výzkumné sondy. Pro hlubší porozumění výzkumného problému jsem využila kombinaci tří metod, a to konkrétně polostrukturovaný rozhovor, zúčastněné pozorování a focus group. Klíčová slova: gender, genderový stereotyp, škola, subjektivní teorie, výchova k občanství | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis "Gender in Schools with a Focus on Civic Education" deals with the issue of gender in the school environment. The theoretical part of the thesis focuses on gender identity, gender stereotypes, gender equality, and the reproduction of gender roles in schools. Special attention is also paid to the personality of teachers and their role in gender reproduction. The significance of their attitudes is analyzed in the chapter on subjective theory. The main research questions I addressed were: What is the attitude of a specific civic education teacher towards the gender topic? How does the attitude of a civic education teacher towards gender issues manifest in civic education teaching and what impact does it have on students? Therefore, the empirical part of the thesis was focused on a case study of a beginning civic education teacher, which I explored through a research probe. To gain a deeper understanding of the research problem, I employed a combination of three methods, specifically semi-structured interviews, participant observation, and focus groups. Keywords: gender, gender stereotype, school, subjective theory, civic education | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |