Připravenost začínajících učitelů pro prevenci a řešení školního šikanování
Readiness of beginning teachers for prevention and solution of school bullying
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/189744/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189744Identifikátory
SIS: 254723
Kolekce
- Kvalifikační práce [19333]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Richterová, Magdalena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
23. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
začínající učitel, kázeň, autorita, prevence, školní šikana, rizikové chováníKlíčová slova (anglicky)
beginner teacher, discipline, authority, prevention, school bullying, risky behaviorDiplomová práce je zaměřena na teoretickou připravenost začínajících pedagogů v otázce prevence a řešení školní šikany. Teoretická část je zaměřena na vysvětlení některých pojmů týkajících se školní šikany, popisuje roli učitele a začínajícího učitele. V této části zmiňuji důležitou roli metodika prevence na školách, možné kroky při prevenci šikany a postupy při řešení šikany, ať už se jedná o šikanu žáků nebo učitelů. Praktická část analyzuje dvě základní školy ve Středočeském kraji. Školy jsou rozdílné v počtu žáků, ve styl výuky i v personálním obsazení. Dotazníkového šetření se zúčastnilo pouze 52 respondentů. V dotazníku jsem oslovila i zkušené pedagogy a zajímala jsem se o jejich přístup k minimálnímu preventivnímu programu. V rozhovorech s pedagogy, kteří teprve začínají svou profesionální dráhu, jsem mimo jiné zjišťovala, jak je vysokoškolské studium připravilo na možné případy školní šikany a zda splnila učitelská profese jejich očekávání. Součástí empirického výzkumu jsou i rozhovory s metodiky prevence a školním psychologem. V závěrečné části jsou navržena doporučení pro začínající pedagogy a školy v prevenci školní šikany. KLÍČOVÁ SLOVA Začínající učitel, kázeň, autorita, prevence, školní šikana, rizikové chování
ABSTRACT This master's thesis is focused on how theoretically prepared new teachers are in the matter of preventing and dealing with school bullying. The theoretical section is focused on explaining certain terminology related to school bullying, and describes the role of the teacher and new teacher. This section discusses the important role of preventive methods at schools, possible measures to prevent bullying and approaches to dealing with bullying, both in terms of the bullying of pupils and teachers. The practical section analyses two elementary schools in the Central Bohemian Region. These schools differ in terms of pupil numbers, style of teaching and staffing. Only 52 respondents filled out the questionnaire. I also sent the questionnaire to experienced teachers, and I was interested in their approach to the minimum preventive programme. In interviews with teachers who are only setting out on their professional careers, I also ascertained how university education has prepared them for possible cases of school bullying and whether the teaching profession has met their expectations. A part of my empirical research also included interviews with prevention methodologists and a school psychologist. In the final section, recommendations are suggested for new teachers and schools to prevent school...