Zobrazit minimální záznam

Matamorphosis of theoretical writing on African art in the 20th century
dc.contributor.advisorKonečný, Lubomír
dc.creatorBidlasová, Petra
dc.date.accessioned2017-04-13T09:31:45Z
dc.date.available2017-04-13T09:31:45Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/18976
dc.description.abstractNejenom Afrika samotná, ale také její umění se vyznačuje nekonečným bohatstvím a rozmanitostí kulturních tradic a výtvarných forem. Tisíce kmenů, každý se svojí vlastní historií a tradicí, byly v průběhu 19. století na pokyn zvenčí vměstnány do uměle vytvořených hranic několika desítek států. Za podobné situace je nejenom nemožné mluvit o jednotné kulturní tradici celého afrického kontinentu, často je dokonce velmi obtížné najít jednotnou kulturní tradici i v rámci jedné poměrně malé africké země. Africké umění si můžeme nejlépe představit jako pestrou mozaiku jednotlivých stylů a kultur, z nichž je možné při troše trpělivosti složit obraz moderní historie afrického kontinentu. V průběhu 20. století bylo vydáno nespočetně publikací o africkém umění - do 60. let především o tradičním kmenovém umění, později se objevují i snahy o zmapování situace moderního a současného afrického umění. Autoři těchto děl se obvykle předem vzdávají nároku napsat komplexní historii umění na africkém kontinentu s poukazem, že na to je ještě brzy. Podobný cíl si neklade ani moje práce, ve které bych chtěla především ukázat, s jakými přístupy ke skládání této mozaiky se v průběhu 20. století můžeme setkat a jak se tyto přístupy během uvedené doby proměňovaly. Základem mé práce jsou dva příběhy, které začínají ve stejném okamžiku,...cs_CZ
dc.description.abstractAccording to Polish journalist Riszard Kapuscinski Africa is "a veritable ocean, a separate planet, a varied, immensely rich cosmos". The mere size and complexity of the African continent, consisting of many hundreds of tribes and dozens of states, mirrors in its culture and art and it renders impossible to reduce the modern history of African art to fit into one thesis. This fact made me concentrate on changes which occurred during the 20th century within the field of theoretical writing on African art [see Introduction]. Europeans have shown their interest in Africa for thousands years since the antiquities, starting as early as the 5th century B.C. with Herodotus, followed by Arabic merchants, who crossed Sahara and described with astonishment growing medieval empires of Central Africa: Ghana, Mali and Songhai. First period of greater interest is connected with 15th century European sailors, who were sent by their respective emperors to find gold, slaves and sale opportunities. This still leaves Europeans mainly on the African coast entering into the heart of Africa only after the colonial incursion in the late 19th century. An enormous amount of artworks was brought to Europe from Africa during the years and decades to come after the Berlin conference 1884-85, which almost deprived some tribes from...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleProměny teorie afrického umění ve 20. stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-01-29
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId37567
dc.title.translatedMatamorphosis of theoretical writing on African art in the 20th centuryen_US
dc.contributor.refereeWinter, Tomáš
dc.identifier.aleph001177888
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csNejenom Afrika samotná, ale také její umění se vyznačuje nekonečným bohatstvím a rozmanitostí kulturních tradic a výtvarných forem. Tisíce kmenů, každý se svojí vlastní historií a tradicí, byly v průběhu 19. století na pokyn zvenčí vměstnány do uměle vytvořených hranic několika desítek států. Za podobné situace je nejenom nemožné mluvit o jednotné kulturní tradici celého afrického kontinentu, často je dokonce velmi obtížné najít jednotnou kulturní tradici i v rámci jedné poměrně malé africké země. Africké umění si můžeme nejlépe představit jako pestrou mozaiku jednotlivých stylů a kultur, z nichž je možné při troše trpělivosti složit obraz moderní historie afrického kontinentu. V průběhu 20. století bylo vydáno nespočetně publikací o africkém umění - do 60. let především o tradičním kmenovém umění, později se objevují i snahy o zmapování situace moderního a současného afrického umění. Autoři těchto děl se obvykle předem vzdávají nároku napsat komplexní historii umění na africkém kontinentu s poukazem, že na to je ještě brzy. Podobný cíl si neklade ani moje práce, ve které bych chtěla především ukázat, s jakými přístupy ke skládání této mozaiky se v průběhu 20. století můžeme setkat a jak se tyto přístupy během uvedené doby proměňovaly. Základem mé práce jsou dva příběhy, které začínají ve stejném okamžiku,...cs_CZ
uk.abstract.enAccording to Polish journalist Riszard Kapuscinski Africa is "a veritable ocean, a separate planet, a varied, immensely rich cosmos". The mere size and complexity of the African continent, consisting of many hundreds of tribes and dozens of states, mirrors in its culture and art and it renders impossible to reduce the modern history of African art to fit into one thesis. This fact made me concentrate on changes which occurred during the 20th century within the field of theoretical writing on African art [see Introduction]. Europeans have shown their interest in Africa for thousands years since the antiquities, starting as early as the 5th century B.C. with Herodotus, followed by Arabic merchants, who crossed Sahara and described with astonishment growing medieval empires of Central Africa: Ghana, Mali and Songhai. First period of greater interest is connected with 15th century European sailors, who were sent by their respective emperors to find gold, slaves and sale opportunities. This still leaves Europeans mainly on the African coast entering into the heart of Africa only after the colonial incursion in the late 19th century. An enormous amount of artworks was brought to Europe from Africa during the years and decades to come after the Berlin conference 1884-85, which almost deprived some tribes from...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990011778880106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV